Az elmúlt évtizedekben a globalizációs trendeknek megfelelően előtérbe került a határokon átnyúló árumozgások ellenőrzésének kérdésköre. Ezen belül is kiemelt figyelem irányul a kettős felhasználású termékek kereskedelmi forgalomban történő szállítására. Ezt a forgalmat nemzetközi egyezmények, a közösségi és hazai jogi normák szabályozzák, ám a gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy a kereskedő társaságok egy része mégsem szentel kellő figyelmet a kettős felhasználású termékekhez köthető szabályoknak. Ezt leggyakrabban a tájékozatlanság, a termékek kereskedelmi forgalmához köthető szabályozás ismeretének a hiánya okozza, annak ellenére, hogy az engedélyező és felügyelő hatóságok kellő mértékű tájékoztatást nyújtanak ezen a téren. Kevesen tudják azt is, hogy a kettős felhasználású termékek körébe akár szoftverek, vagy teljesen általánosnak tartott termékek is tartozhatnak, mint például egyes számítógép-hardverek, optikai és elektronikai eszközök, gépek, berendezések, gyógyászatban használt termékek – mondta el Dr. Falcsik István, a Deloitte Zrt. Vám, jövedéki és termékdíjjal kapcsolatos szolgáltatások üzletágának vezető szakértője.
Magyarország különböző államközi egyezmények részeseként igyekszik a nemzetközi közösség normáival összhangban szabályozni a termékek országhatáron átnyúló kereskedelmét. E termékeknek mind a kivitelük, tranzitjuk, transzferjük, mind a behozataluk engedélyköteles. Az uniós szabályozás értelmében többféle engedély adható ki, amelyek kiadásáért a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Export-ellenőrzési Osztálya (MKEH) felelős. A jelenleg hatályos magyar szabályozás értelmében akár súlyos bírsággal is sújtható az a gazdálkodó, aki a kettős felhasználású termékeivel kapcsolatos engedélyeztetési kötelezettségeinek nem a jogszabályban leírtaknak megfelelő módon tesz eleget.
Az Európai Unió szabályozása, a közösségi vámunióra tekintettel kitér a kettős felhasználású termékek forgalmazására. A rendelet tételesen felsorolja, mely termékek tekintendők mindenképpen kettős felhasználásúnak, ezek forgalmazása tehát minden esetben engedélyhez kötött. Olyan ügyletek esetében, amelyek valamely embargó által sújtott országba irányulnak, a vonatkozó szabályok lehetővé teszik, hogy az egyes tagállamok a mellékletben felsoroltakon felül más termékeket is bevonjanak az ellenőrzés alá, amennyiben azok érzékeny végfelhasználása feltételezhető. Ez az ún. „Catch All” klauzula néven elterjedt kitétel.
Dr. Falcsik István hozzátette, fontos részlet, hogy bár a tanácsi rendelet melléklete taxatív felsorolást tartalmaz a kettős felhasználású termékeket illetően, az említett klauzula alapján a kereskedelmi ügyletek minősítése nem egyszerű, és nem egyértelmű feladat a gazdálkodók számára. A „Catch All” szabályozás értelmében a kereskedelmi ügyletek nagyon széles skálája a kettős felhasználású termékeket érintő szabályozás körébe eshet. Ennek megfelelően minden egyes ügylet, termék megítélése egyedi alapon kell, hogy történjen.
A kettős felhasználású termékek határokon átnyúló kereskedelmi forgalmának szabályozása összetett, és mind uniós, mind tagállami szinten a vonatkozó szabályok be nem tartása jelentős szankciókat (például jelentős pénzbírságot) von maga után. Ezen felül a kettős felhasználású termékekkel való visszaélés során a jelenleg hatályos Btk. szerint megvalósulhat bűncselekmény is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.