BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Álom marad az egyszerű adóbevallás?

Az elmúlt húsz évben nem volt olyan parlamenti vita az aktuális adótörvényekről, ahol a kormányzat ne az adótörvények egyszerűsítése (az időszak slágerszavától függően: deregularizációja, reformja, akadálymentesítése) mellett érvelt volna, és ne tekintette volna mérföldkőnek a legújabb változásokat. Ha valóban ilyen szigorúan monoton csökkenő függvény írná le a bevallások komplexitását, mára nem is söralátéten, hanem gyufacímkén adhatnánk be azokat.

Mégis, minden objektív mérőszám alapján az adózás, például az áfa adminisztrációja egyre csak bonyolultabb. A bevallás terjedelmes és részletes, egyre több kiegészítő jelentés és tájékoztató lap kapcsolódik hozzá, a szabályok nehezen követhetőek, a szabálykövető magatartás – nem csak Magyarországon, de unió-szerte is – egyre több munkaórát vesz igénybe. Egyes becslések szerint a vállalkozások áfaadminisztrációs költségei a tényleges áfabevételek 2–8 százalékát is elérhetik.

Az Európai Bizottság is az uniós áfarendszer egyik legsúlyosabb gyengéjeként azonosította a magas adminisztrációs költségeket. Az egyszerűsítés, az adminisztrációs terhek csökkentése így a Bizottság áfastratégiájának első, kiemelt célja.

A bizottság legújabb javaslata a tagállamok áfabevallásainak egységesítését javasolja: közelítené a tagállamok áfabevallásainak adattartalmát, bevallási gyakoriságát, a benyújtás módját. A bizottság tervezete alapján sokban egyszerűsödnének a bevallások. A kötelező adattartalmon túl (fizetendő és levonható adó, nettó ellenértékek összege) a tagállamok csak további információk egy viszonlyag szűkebb körét követelhetnék meg a bevallásokban, ilyen lenne például az összesített adatok adómértékenkénti részletezése. Nem engedné meg viszont a szabályozás, hogy tagállamok tetszésük szerint részletesebb adatokat is követeljenek az áfabevallásokban. Ugyanakkor ez az előírás könnyen kijátszhatónak tűnik: nem egyértelműen lenne tiltott például, ha a tagállam nem az áfabevallásban követeli meg a további adatok közlését, hanem külön jelentési kötelezettséget ír elő. Így kérdéses az új szabályok mennyire lennének hatásosak a gyakorlatban.

Sok tagállam ugyanis az adócsalás elleni küzdelem egyik legfontosabb eszközének tartja, hogy minél több adatot begyűjtsön, hogy azok elemzésével próbálja beazonosítani a kockázatos adóalanyokat, területeket. Ezért nem megy könnyen az egyszerűsítés: mert közben az adóhatóságok minél több kiskaput be akarnak zárni, minél több csalási lehetőséget leleplezni. Ezért újabb és újabb speciális szabályok bevezetésével, új jelentési kötelezettségekkel foltozzák a rendszer lyukait. Így lesz az egyszerűsítendő áfabevallás mégis egyre bonyolultabb.

Ráadásul az igazi nehézséget nem is a bevallások hossza okozza, hanem a szabályok bonyolultsága. Hiába rövid a bevallás, ha az ellenőrzés során a revizor a számításokat támadja, igazolásokat hiányol, bizonylatokat utasít el. A valós segítség a bevallások lecsupaszításán túl a szabályok és a gyakorlat egyszerűbbé tétele lenne – amire még csak tervek sincsenek.

Áfabevallások az Unióban

Az egyes tagállamok adóalanyaira valóban eltérő adminisztráció hárul. Van, ahol évente csak egy áfabevallást adnak be, míg máshol tizenhármat és további kapcsolódó jelentéseket.

A benyújtási határidő lehet tíz nap, vagy akár több mint két hónap is. A bevallásban van, ahol négy-öt adatot kell csak rögzíteni , más országokban – például Magyarországon – száz soros bevallást kell kitölteni, és tételes, ügyletenkénti részletező adatokat megadni (nagyobb értékű belföldi számlákról, minden egyes termékimportról).

A benyújtási határidő lehet tíz nap, vagy akár több mint két hónap is. A bevallásban van, ahol négy-öt adatot kell csak rögzíteni , más országokban – például Magyarországon – száz soros bevallást kell kitölteni, és tételes, ügyletenkénti részletező adatokat megadni (nagyobb értékű belföldi számlákról, minden egyes termékimportról). -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.