Mégis, minden objektív mérőszám alapján az adózás, például az áfa adminisztrációja egyre csak bonyolultabb. A bevallás terjedelmes és részletes, egyre több kiegészítő jelentés és tájékoztató lap kapcsolódik hozzá, a szabályok nehezen követhetőek, a szabálykövető magatartás – nem csak Magyarországon, de unió-szerte is – egyre több munkaórát vesz igénybe. Egyes becslések szerint a vállalkozások áfaadminisztrációs költségei a tényleges áfabevételek 2–8 százalékát is elérhetik.
Az Európai Bizottság is az uniós áfarendszer egyik legsúlyosabb gyengéjeként azonosította a magas adminisztrációs költségeket. Az egyszerűsítés, az adminisztrációs terhek csökkentése így a Bizottság áfastratégiájának első, kiemelt célja.
A bizottság legújabb javaslata a tagállamok áfabevallásainak egységesítését javasolja: közelítené a tagállamok áfabevallásainak adattartalmát, bevallási gyakoriságát, a benyújtás módját. A bizottság tervezete alapján sokban egyszerűsödnének a bevallások. A kötelező adattartalmon túl (fizetendő és levonható adó, nettó ellenértékek összege) a tagállamok csak további információk egy viszonlyag szűkebb körét követelhetnék meg a bevallásokban, ilyen lenne például az összesített adatok adómértékenkénti részletezése. Nem engedné meg viszont a szabályozás, hogy tagállamok tetszésük szerint részletesebb adatokat is követeljenek az áfabevallásokban. Ugyanakkor ez az előírás könnyen kijátszhatónak tűnik: nem egyértelműen lenne tiltott például, ha a tagállam nem az áfabevallásban követeli meg a további adatok közlését, hanem külön jelentési kötelezettséget ír elő. Így kérdéses az új szabályok mennyire lennének hatásosak a gyakorlatban.
Sok tagállam ugyanis az adócsalás elleni küzdelem egyik legfontosabb eszközének tartja, hogy minél több adatot begyűjtsön, hogy azok elemzésével próbálja beazonosítani a kockázatos adóalanyokat, területeket. Ezért nem megy könnyen az egyszerűsítés: mert közben az adóhatóságok minél több kiskaput be akarnak zárni, minél több csalási lehetőséget leleplezni. Ezért újabb és újabb speciális szabályok bevezetésével, új jelentési kötelezettségekkel foltozzák a rendszer lyukait. Így lesz az egyszerűsítendő áfabevallás mégis egyre bonyolultabb.
Ráadásul az igazi nehézséget nem is a bevallások hossza okozza, hanem a szabályok bonyolultsága. Hiába rövid a bevallás, ha az ellenőrzés során a revizor a számításokat támadja, igazolásokat hiányol, bizonylatokat utasít el. A valós segítség a bevallások lecsupaszításán túl a szabályok és a gyakorlat egyszerűbbé tétele lenne – amire még csak tervek sincsenek.
A benyújtási határidő lehet tíz nap, vagy akár több mint két hónap is. A bevallásban van, ahol négy-öt adatot kell csak rögzíteni , más országokban – például Magyarországon – száz soros bevallást kell kitölteni, és tételes, ügyletenkénti részletező adatokat megadni (nagyobb értékű belföldi számlákról, minden egyes termékimportról).
A benyújtási határidő lehet tíz nap, vagy akár több mint két hónap is. A bevallásban van, ahol négy-öt adatot kell csak rögzíteni , más országokban – például Magyarországon – száz soros bevallást kell kitölteni, és tételes, ügyletenkénti részletező adatokat megadni (nagyobb értékű belföldi számlákról, minden egyes termékimportról). -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.