Az új trafikosok jelentős része nem találta meg a számítását, másrészt a dohánytermékek korábbi árusítói közül első sorban a kis élelmiszerboltok súlyos forgalomesést szenvedtek el.
"Óriási a feketézés, nem folynak be az adóbevételek és szörnyű lenne, ha újabb termékkör bővítéssel segítenék a trafikosokat” – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. (A Világgazdaság online a napokban azt írta, hogy a Magyar Lóversenyfogadást Szervező Kft. tovább bővítette lóverseny-fogadási hálózatát: a múlt szombaton újabb 13 irodával gazdagodott a lista, közülük négy egyben trafik is.)
A szakember szerint az ellátási és egyéb gondokat az okozza, hogy nincs mindenütt trafik, ugyanakkor sok trafikos rossz üzleti tervet készített. Például az indokoltnál sokkal nagyobb üzlethelyiségben működnek. Kérdéses, hogy a pályázatokat bíráló bizottságok mit láttak ebből előre.
„Az áfacsalások átszövik az egész gazdaságot és erre bűnszervezetek szakosodtak. Sok esetben a kereskedők is áldozatai az áfacsalásnak. Sok esetben olyan áru van a polcokon, ami után – a lánckereskedés egy pontján – egy „közvetítő” jogosulatlanul visszaigényelte az áfát” – mondta Vámos György hozzátéve, hogy a NAV éves beszámolói világos képet rajzolnak a csalási módszerekről, az ügyeskedők azonban nem csupán nagyon sokan vannak, hanem két lépéssel a hatóság előtt járnak. Például egy hajléktalan papírjaival létrehoznak egy céget, ami visszaigényel egy nagyobb összegű áfát, majd megszüntetik a vállalkozást és a pénz már el is tűnt. Így tehát a kereskedők érdeke az átlátható üzletmenet, amihez az online kasszák is hozzá fognak járulni.
Ami a kasszacserét illeti, gondot okoz, hogy egyes forgalmazók nagyon kevés megrendelést kaptak, de vannak olyan vállalkozások is, amelyek nem tudják leszállítani a megrendelt pénztárgépeket. Ezért az OKSZ szerint célszerű lenne lehetővé tenni a megrendeléssel rendelkező kereskedőknek a típus- vagy forgalmazóváltást. Abban az esetben például, ha a forgalmazó halogatja a szállítást, el lehessen állni a megrendeléstől, mégpedig úgy hogy a megrendelő vissza is kapja az előleget.
A nagy kasszák esetében az NGM állásfoglalása nyomán elhárult a veszély, hogy január elsejét követően ne használhassák a régi számítógép-alapú pénztárgépeiket a gyógyszertárak, benzinkutak, szállodák valamint a nagy kereskedelmi láncok.
Vámos György szerint sajnálatos, hogy a jogalkotók túlzott adminisztrációval terhelik a kereskedőket. Ilyen az is, amiről a közelmúltban döntött az Országgyűlés, hogy a nagy üzletláncoknak jövőre minden megyében fogyasztóvédelmi referenst kell alkalmazni. Megkérdőjelezi az ügy hasznosságát, hogy kereskedelmi cégek 99 százalékát kitevő kkv-kra nem vonatkozik az előírás, így a 154 ezer kiskereskedelmi értékesítő hely közül több mint 140 ezer mentesül a kötelezettség alól.
Nem lennének boldogok a hálózatbővítést tervező kereskedők, ha szigorodna a parkolóhely létesítési szabályozás. Egy kormányrendelet szerint új bolt létesítésekor 100 négyzetméterig minden 10 négyzetméter után egy parkolót kell létesíteni, 100 fölött pedig 20 négyzetméterenként. A tervek szerint 300 négyzetméternél nagyobb üzletek létesítése esetén is minden tíz négyzetméterhez egy újabb parkolót kellene biztosítani.
A reálkeresetek és reáljövedelmek 3 százalékkal emelkedtek idén, első sorban az alacsony infláció és a rezsicsökkentés eredményeként. Kulcskérdés azonban – jelentette ki az OKSZ főtitkára –, hogy tartós lesz-e a növekedés, hiszen a jövő évre a kormány is 2-3 százalékos inflációval számol, bár az előrejelzések szerint az ideihez hasonlóan jövőre is nőni fog a GDP.
Amire 2007 óta nem volt példa
Egyértelmű, hogy 2013-ban nőtt a kiskereskedelemben értékesített árumennyiség. Korábban azt mondtuk, hogy az éves volumenbővülés talán 0,5 százalék körül lehet, hiszen az első fél évben nem volt bővülés az elmúlt év azonos időszakához képest. A második fél évben viszont megindult a növekedés ami két hónapban is meghaladta a 2 százalékot. Ennek alapján az egész évre vetített átlag akár meg is haladhatja az egy százalékot. Önmagában nem sok az az egy százalék, ám azt se felejtsük el, hogy – a 2011-es néhány tized százalékos emelkedést leszámítva – erre 2007 óta nem volt példa – jegyzi meg Vámos György.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.