BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A németeknél visszatért, a világban romlott az üzleti bizalom

BIZALOM Meglepetésre visszatért az üzleti bizalom Németországban, legalábbis az Ifo gazdaságkutató indexe szerint. A hétezer vállalatvezető megkérdezésével összeállított hangulat index hét hónap óta először emelkedett novemberben, az októberi 103,2 pontról 104,7 pontra. Az előrejelzések 0,2 százalékpontos csökkenésről szóltak. A jelenlegi helyzet megítélésének részindexe 108,4 pontról 110-re emelkedett, a következő hat hónapra vonatkozó várakozásoké 98,3-ról 99,7-re (mindkettőnél süllyedést jeleztek a prognózisok).

A bizalom erősödése így sem átütő, az első kommentárok legfeljebb némi stabilizációt látnak, miközben a fenyegető kockázatok – például az ukrán válság hatása – nem enyhültek. A német GDP 0,1 százalékkal bővült a harmadik negyedévben az előzőhöz képest (amikor zsugorodott); a részletes adatokat ma teszik közzé. A prognózisok szerint a lakossági fogyasztás 0,3 százalékkal nőtt a második negyedévi 0,1 százalék után, a tőkeberuházások 2,3 százalék helyett csak 0,8 százalékkal csökkentek.

A világban se dúl az optimizmus: a Markit Global Business Outlook szerint októberben csak 28 százalékkal több vállalat számított üzleti tevékenysége idei erősödésére, mint amennyi a gyengülésére. A Markit 2009-ben kezdte ezt a negyedéves felmérést, több mint 6000 vállalat bevonásával, azóta el a leggyengébb mutató. A legsötétebb képet látjuk a globális pénzügyi válság óta – fogalmazott a közleményben Chris Williamson a Markit vezető közgazdásza. Az okok sora egyre nő, ilyen például az eurózóna hanyatlása, a brit és az amerikai alapkamat jövőre várható emelése, az ukrajnai és a közel-keleti feszültségek kiéleződése. Williamson meghatározó tényezőnek látja a feltörekvő gazdaságok csalódást keltő teljesítményét az utóbbi években; szerinte jövőre még tovább is romolhat a helyzet e téren.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.