Igazi csodaország lehet jövőre Magyarország. A költségvetési összesítések értelmében ugyanis sikerül megoldani a fejlett országok egyik legnagyobb problémáját és mérsékelni a nyugdíjkiadások arányát. Más országokban folyamatosan emelkedik a részesedés, ám nálunk a nyugdíjkiadások jövőre csak a GDP 9,1 százalékát teszik ki, míg idén 9,3 százalék körül alakul. A végül 1,8 százalékosra leszállított inflációs előrejelzés nyomán jövőre a nyugdíjkiadások 2 százalékkal növekednek (az eltérés oka az új belépők mindig magasabb nyugdíja), a kiadások átlagosan ennél gyorsabb ütemben, 2,2 százalékkal lesznek nagyobbak. Ezért szorul vissza a nyugdíj mind az állam kiadásain, mind pedig a GDP-n belül – miközben ezt a demográfiai folyamatok ugyanúgy nem indokolják, ahogyan a korábbi számítások sem.
Önmagában is meglepő, hogy a kormány a kiadások reálértékét növeli, miközben éppen bürokráciacsökkentő programot hirdet. Ugyanakkor az emelkedés üteme arra utal, hogy mégse lehetett teljesen légből kapott Balog Zoltánnak, az Emmi vezetőjének a költségvetés benyújtását néhány órával megelőző bejelentése, hogy a nyugdíjemelés 2,2 százalékos lesz, vagyis a kabinet ezzel az inflációs ütemmel számol.
A makrogazdasági pálya gyors változása, vagyis a kisebb nyugdíjemelés mellett ugyanakkor két változás is bekerült a költségvetésbe. Egyrészt az önkormányzatoknál várt hiány mértékét 10 milliárd forinttal megemelte a kabinet, miután a Költségvetési Tanács kifogásolta, hogy 15 milliárdos deficitjük mellé 200 milliárdos adósságnövekedést írt a tervekbe a Nemzetgazdasági Minisztérium. Ez nem okoz gondot: a hiánycél a minimális emelkedéstől nem változik. A második módosítást viszont már illett korrigálni a kiadások között is: a rosszabb makrogazdasági helyzetre félretett tartalékot ugyanis 40-ről 60 milliárd forintra emelték.
Azt nem tudni, hogy a nyugdíjemelés hirtelen visszafogásának ehhez volt-e köze, de tény: a 0,4 százalékkal lefaragott emelés 10-12 milliárd forintot biztos hozott. Legalábbis papíron. A változás ugyanis nem jelent semmit: amennyiben a kormány alultervezné a nyugdíjemelést akkor novemberben
korrigálnia kell – és ez a kötelezettsége éppen a korábban félretett pénzekből fedezhető.
Azt, hogy a jövőre bevállalt hiánycsökkentést a kabinetnek nehéz lehetett összehozni, mutatja az is, hogy olyan tételeknél sikerült faragni, amelyek könnyen visszanövekednek. Az állam például jövőre 4,1 százalékkal fordít többet az alkalmazottak bérére: nem csak 3,6 százalékkal növekednek a bruttó keresetek, de még több embert is foglalkoztatnak majd az államigazgatásban. A létszámbővülés azonban a dologi és egyéb kiadások drasztikus csökkentésével párosul.
A bürokráciacsökkentés a számok nyelvén azt jelenti, hogy több ember, több pénzért kisebb helyen, vagy kevesebb eszközzel dolgozik. Igaz: a részletes indoklást csak később nyújtja be a kormány, abból, illetve a költségvetés teljesülését megalapozni hivatott, szintén később leadandó törvénytervezetből még kiderülhet valami a kormány szándékairól. Annyi azonban már biztosan látszik, hogy jövőre biztosan megmarad önállónak az összes állami háttérintézmény – bár tervezték, hogy ezeket beolvasztják a minisztériumokba, ezzel csökkentve a vezetői posztok számát, és az általános üzemeltetési költséget is, ez mégsem valósul meg.
Az állam csak két dolog miatt lesz valóban olcsóbb: a mérséklődő kamatterhek miatt csökken –több mint 50 milliárd forinttal – az államadósság finanszírozásának költsége, és kevesebbet költ az önkormányzatokra is. Részben mert idén már nem kell újra átvállalni az adósságot – ez 63 milliárdos megtakarítás –, másrészt, mert mérséklik az önkormányzatok támogatását is.
A javaslatból egyébként az sem derül ki, miért volna a bankok elszámoltatásának a költségvetése a jövő évi büdzsé: az államnak ugyanis – a szabályozás megalkotásán kívül – semmilyen szerepet sem szánna a kabinet. A költségvetésben legalábbis nem szerepel egyetlen soron sem, hogy a forintosítást majd támogatással segítenék – a javaslat indoklásában mondják csak el nagyon sokszor, hogy az elszámoltatással több pénz marad az embereknél. Ezt a kormány szerint fogyasztásra költik majd – a többletjövedelem azonban a prognózisokban sem jelenik meg, nincs kiugrás a lakossági költésekben jövőre.
Ennek az is oka lehet, hogy annyival több pénze nem lesz mindenkinek. A kabinet ugyanis óriásit vág a szociális kiadásokon: csak ezen a területen az idei tervekhez képest több mint 150 milliárd forintot spórol. Tíz százalékkal csökken a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Alap költségvetése, levesebb jut a lakástámogatásokra (bár a program kiszélesítését tervezik) és a jövedelempótló szociális támogatásokra is.
Mindent a sportért
Jövőre összesen közel 120 milliárd forintot fordít a kormány a sportra, a legtöbbet ezen belül fejlesztésekre vagy kiemelt sportesemények támogatására. A legnagyobb tételt a Nemzeti Olimpiai Központ kialakítása jelenti, erre 44,2 milliárd forintot különítettek el – az összeg önmagában nagyobb, mint az Országos Mentőszolgálat teljes éves költségvetése. A 2021-es vízes vb megrendezésére jövőre 6,1 milliárd forint jut, míg a stadionprogram folytatására – számtalan különböző tételben – több mint 12 milliárdot fordít az állam.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.