Magyarország adósminősítése BB+, befektetésre nem ajánlott kategóriába maradt, és nem változtatott a stabil kilátáson sem a Fitch Ratings péntek éjjel közzétett jelentésében. A döntés nem meglepő, noha sokan – legfőképp a kormány – azt várták, hogy a stabilról pozitívra javítja a kilátást a hitelminősítő, ami azt jelezné, hogy a közeli jövőben kikerülhet az ország a bóvliból. Ezek a várakozások nem igazolódtak: a stabil kilátás továbbra is azt jelenti, hogy a Fitch szerint Magyarország jó helyen van a jelenlegi szinten, a bóvliban.
A Moody’s és a Standard & Poor’s – a világ két legnagyobb hitelminősítője – már korábban közölték, hogy ők is bóvliban hagyják az országot. Az S&P ráadásul két lépcsővel tartja a befektetésre nem ajánlott kategória alatt Magyarországot (BB osztályzattal), vagyis két szintet kellene javulni az adósminősítésnek ahhoz, hogy ne legyünk bóvliban náluk.
Az egyetlen dolog aminek ősszel örülni lehetett, hogy a Moody’s már nem fenyegeti további leminősítéssel az országot. A leminősítésre utaló negatív kilátást stabilra javították, bár egy jó ideje már senki sem számít arra, hogy még lejjebb süllyesztenék az országot a hitelminősítők, hiszen az államadósság nem növekszik és a költségvetési hiány alacsony.
Összefoglalva: a Moody’s és a Fitch egy szinttel tartja a befektetésre ajánlott kategória alatt az országot, míg az S&P kettővel. A stabil kilátás mindenhol arra utal, hogy rövid távon nem számíthatunk az osztályzat javítására, vagyis nem fog teljesülni a kormány azon célja, amely szerint kikerüljön az ország a bóvliból.
A Fitch úgy látja, hogy idén 3 százalék felett fog nőni a GDP, de jövőre már lassulni fog a gazdaság, miközben a költségvetési hiány alacsony marad. A probléma viszont az, hogy a 3 százalékos növekedés is elmarad a Magyarországéhoz hasonló besorolású országcsoport 3,7 százalékos idei várható mediánértékétől. A cég szerint a 3 százalék alatti hiány segítheti az adósságráta csökkenését, de a kiszámíthatatlan üzleti környezet hatással lehet a jövőbeni beruházásokra.
A Fitch 2015-ben 2,3 százalékra lassuló GDP-növekedést vár, tekintettel az Európai Unió előző finanszírozási ciklusának kifutására. A globális környezet várható fokozatos javulása középtávon 2,5 százalékos növekedési ütemet tehet lehetővé a magyar gazdaságban. Az S&P is úgy vélekedett, hogy az idei magas növekedés után lassabb lehet a bővülés, vagyis a magyar gazdaság növekedési potenciálja a későbbiekben alacsonyabb szintre áll be.
A devizaalapú adósságok ügyében hozott új törvények erősítik a háztartások pénzügyi mérleghelyzetét, ugyanakkor tovább gyengítik a már most is ingatag bankszektort - áll a Fitch elemzésében. A cég várakozása szerint a magánszektornak folyósított banki hitelek értéke az idén és 2015-ben is csökkenni fog, reálértéken 1,7, illetve 0,3 százalékkal.
Varga Mihály tárcája optimista. A Fitch döntése után kiadott közleményben kiemelték: "a Nemzetgazdasági Minisztérium meggyőződése, hogy a magyar gazdaság teljesítményét a hitelminősítő intézetek besorolási döntésüknél is belátható időn belül figyelembe veszik. A magyar gazdasági mutatók trendszerű javulását a piaci szereplők döntéseikben már folyamatosan visszaigazolják, nyilvánvalóan a hitelminősítők is követni fogják példájukat."
A hitelminősítők azonban nem ennyire optimisták. Moody''s a kilátás november eleji javításakor azt írta, hogy hétévi rendkívül gyenge növekedési teljesítmény után most már a stabilizálódás jeleit mutatja a magyar gazdaság. A hitelminősítő szerint mindemellett a négy és fél évig tartó negatív beruházási pálya is megfordult, és e fordulat most már tartósnak tűnik az alacsony kamatszinttel jellemzett környezet és a jegybank növekedési hitelprogramja eredményeként.
A kilátás stabilra javításának másik fő tényezője a Moody''s szerint a magyar kormány elkötelezett törekvése arra, hogy a GDP-arányos államháztartási hiány ne lépje túl a 3 százalékot. A cég szerint a szeptemberig mutatott költségvetési teljesítmény alapján tartható az idei évre kitűzött 2,9 százalékos hiánycél.
Az S&P szakértőinek szeptemberi elemzése szerint a magyar gazdaság jelenlegi növekedési lendületének erősödését részben a beruházások és a fogyasztás korábbi nyomott szintjéből eredő bázishatások, részben a nagyvonalú EU-folyósítások, részben pedig olyan kormányzati gazdaságpolitikai intézkedések okozzák, amelyek rövid távon segíthetik, középtávon viszont hátráltathatják a növekedést.
Amint a kormányzati növekedésösztönző intézkedések és az EU források gyors beáramlásának hatásai hatásai kifutnak, az S&P szerint a magyar gazdaság potenciális növekedési rátája 1-1,5 százalékra esik vissza. A kiszámíthatatlan gazdaságpolitikai döntéshozatal, a terjeszkedő közszféra, a regresszív és túlbonyolított adókörnyezet, a nem nyereséges bankrendszer és a csökkenő népesség visszahúzó erővel hat a magyar gazdaságra.
Az S&P szerint 2009 óta - a külföldi anyabankok nagy tőkeinjekcióitól és egyes jelentős feldolgozóipari beruházásoktól eltekintve - gyenge a működőtőke-beáramlás a magyar gazdaságban. A cég számításai szerint a közvetlen külföldi befektetések értékének éves átlaga a 2009 óta eltelt időszakban nem éri el a GDP 1 százalékát, jóllehet 2001 és 2008 között évente átlagosan 3,1 százalék volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.