2015-től már nem éri meg az elektronikus szolgáltatást nyújtó vállalatoknak alacsony áfakulcsot biztosító uniós országba költözniük, hiszen januártól a B2C tranzakciók után is az igénybe vevő lakóhelyén érvényes forgalmi adót kell majd megfizetniük – mutat rá a Baker Tilly Hungária. Az adótanácsadó és könyvvizsgáló cég szerint a magyar költségvetés a külföldi áfabevételek miatt nyerni, a végfelhasználók pedig – a magasabb áfát áremeléssel kompenzáló külföldi szolgáltatók miatt – jó eséllyel veszíteni fognak az új szabályozással. A szakemberek szerint a direktíva pontos alkalmazása összetett tranzakciók részletes elemzését igényelheti, ezért a tanácsadókkal nem jól ellátott e-szolgáltató startupoknak és a kkv-knak ugyancsak nem kedvez.
November 27-én a Skype online telefonszolgáltató rövid e-mailben arról tájékoztatta magyar ügyfeleit, hogy 2015. január 1-jétől – az új szabályozásnak megfelelően – az EU-ban élő ügyfeleiknek a vevők saját lakhelyén érvényes áfát számítják majd fel; szemben a jelenlegi 15 százalékos forgalmi adóval, ezért „előfordulhat, hogy kismértékű növekedés lesz tapasztalható a hívásalapú fizetéses hívások áfát is tartalmazó díjszabásában”. A levélben megadott példa alapján pedig gyorsan kiderül, hogy a Skype kérdés nélkül a végfelhasználókra hárítja majd a jelenleg alkalmazott 15 és a 27 százalékos magyar áfa közötti különbözetet.
„Ez egyáltalán nem meglepő, és nagyon valószínű, hogy nem a Skype lesz az utolsó nagyvállalat, amelyik ilyen tartalmú levelet küld majd ügyfeleinek. 2015. január 1-jétől ugyanis átalakul az e-szolgáltatások teljesítési helyére vonatkozó szabályozás, és – a hozzáadottérték-adó (héa) irányelv alapján – az áfafizetés helyszíne is” – hangsúlyozta Bagi Márta, a Baker Tilly Hungária partnere.
Bagi Márta rámutatott: a változások a vállalatközi forgalmat nem érintik, de az EU-ból az uniós, illetve a harmadik országbeli végfelhasználóknak nyújtott szolgáltatás esetén ezentúl nem a szolgáltatást nyújtó székhelye számít majd teljesítési helynek, hanem az igénybe vevő lakóhelye. Azaz a szolgáltatás az ott érvényes áfamértékkel adózik.
„Eddig a cégek jellemzően alacsony áfakulcsú országot választottak az e-szolgáltatások nyújtásához, de január elsejétől megszűnik az ilyen országok versenyelőnye – foglalta össze Bagi Márta. Ezzel megvalósul az a héa-alapelv, hogy az áfának mint fogyasztási adónak abban az országban kell bevételt keletkeztetnie, ahol az árucikket vagy szolgáltatást igénybe vették.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.