A 2011 őszén bevezetett, éveken át viszonylag stabil termékkörre kivetett népegészségügyi termékadó (neta) hatálya alól január 1-jével kikerültek az előrecsomagolt cukrozott termékek, amelyek méztartalma legalább 20 százalék, de cukortartalmuk nem haladja meg a 40 százalékot. Bekerültek viszont az alkoholos italok, amelyek megadóztatásától jelentős többletbevételt várnak: a tavalyi 20 milliárddal szemben már 25,3 millilárdot.
A nem neta-köteles alkoholos italok közül a kormány csak a pálinkát és az adalékanyagot nem tartalmazó, legalább 7 fajta gyógynövény felhasználásával készült szeszes italokat említette eddig, mint kivételt. A chipsadóként azonban nem csak a pálinkát, valamint például az Unicumot, a Becherovkát vagy a Jägermaistert kíméli meg, de a sör és a bor után sem kell megfizetni. Mint a Drehernél fogalmaztak, a sör önálló kategóriát képez az italok között. A borral kapcsolatban pedig a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa állásfoglalást kért a Nemzetgazdasági Minisztériumban, hogy arra kiterjed-e a hatálya, és azt a választ kapták, hogy nem – tájékoztatta lapunkat a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetségének ügyvezető igazgatója. Oláh László közölte: ezt Szatmári László NGM-főosztályvezető meg is erősítette a tanácsnak küldött decemberi válaszlevelében, rámutatva, hogy a jövedéki adó meghatározott paragrafusai alapján sem a bor, sem a szőlőmust nem minősül alkoholos italnak. A jogszabályt, mint kérdésünkre elmondták, a NAV-nál ugyanígy értelmezik.
A chipsadó-törvény szerint is alkoholos italnak számít viszont a legtöbb tömény, amelyek az új adó miatt jelentősen megdrágulhatnak, a 0,7 literes jellemző kiszerelés esetében átlagosan 400–800 forinttal. Mivel az adómérték ez esetben nem százalékos, hanem összegszerű, bár a márkás italok is jelentősen drágulnak, a kommersz töményeknél lesz zsebbe vágóbb a drágulás.
A Nemzeti Adó- és Vámhivataltól kapott adatok szerint 2011-ben – az év szeptemberétől kellett neta-t fizetni – 3,4 milliárdot, az első teljes évben, 2012-ben 19, 2013-ban 18,8, tavaly pedig 20 milliárd forint folyt be a népegészségügyi termékadóból a költségvetésbe. Ez összesen több mint 61 milliárd forint, amelynél ugyanakkor a bevallások alapján két milliárddal többet, 63 milliárdot kellett volna befizetni. A legtöbb adót, az összes neta-befizetés több mint felét, 31,8 milliárd forint az előrecsomagolt cukrozott készítmények után kellett leróni. A második legnagyobb, 10,5 milliárdnyi adóbevétel az ételízesítőkből származott, míg a chipsató befizetéseihez a sós snackek mindössze 9,9 milliárddal járultak hozzá, ami csupán a harmadik helyre volt elég. Az energiaitalok, amelyek összetételét a gyártók úgy próbálták meg módosítani, hogy kibújhassanak az adófizetés alól, ám a kormány 2013-ban ennek megfelelően módosította a jogszabályt, 2,5 milliárd bevételt hoztak. Viszonylag jelentős összeget, 6,5 milliárdot kellett az elmúlt években befizetniük az üdítőital-gyártóknak, viszont az egymilliárdot sem érte el a cukrozott kakaóporok, a szörpök, valamint az ízesített sörök és az alkoholos frissítők után fizetendő népegészségügyi termékadó összege.
A NAV adatai szerint havonta átlagosan 400-500 céget terhel népegészségügyi termékadót fizetési kötelezettség. A legtöbb vállalkozás előrecsomagolt cukrozott készítményt gyárt, míg a második leginkább terhelt cégcsoportot a sós snacket gyártóké.
Az adónemet „a táplálkozás-egészségügyi szempontból nem kívánatos élelmiszerek fogyasztásának visszaszorítására és ezen keresztül az egészséges táplálkozás előmozdítása” vezették be.
Egyszerűen bonyolult
Az alkoholos italok után alkoholtartalomtól függően kell megfizetni a chipsadót. A legkevesebbet – literenként 20 forintot – az 5 térfogatszázaléknál kisebb alkoholtartalmú italok után kell majd fizetni, míg a legtöbbet, literenként 900 forintot a 45 térfogatszázaléknál nagyobbaknál. A 15–25 fokos italok után 300, a 25–35 fokosok után 500, míg a 35–45 fokosok után literenként 700 forint az adóteher.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.