BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Munkanélküliség: az olasz ráta több mint duplája a németnek

Újabb mélypontra süllyedt decemberben a német munkanélküliségi ráta: a harmadik hónapja csökkenő mutató a szövetségi munkaügyi hivatal adatai szerint 6,5 százalék lett az előző havi 6,6 százalék után. Az állástalanok létszáma 27 ezer fővel 2,84 millióra mérséklődött a több mint 80 milliós országban. Az élénk munkaerőpiac támogatást adhat a növekedésnek – mutatnak rá elemzők – , hiszen erősíti a háztartások bizalmát, így pedig a GDP kétharmadát adó lakossági fogyasztást. Azt egyelőre nem tudni, miként hat a munkanélküliség alakulására az idén januárban bevezetett, óránként 8,5 eurós minimálbér, ennek lecsapódásához néhány hónapra is szükség lehet.

Az eurózóna harmadik legnagyobb gazdaságának számító Olaszországban viszont 0,1 százalékkal 13,4 százalékra nőtt a munkanélküliek aránya novemberben, ez a legmagasabb ráta az adatgyűjtés 1977. évi kezdete óta. A 15-24 éves korosztályban 43,9 százalék a regisztrált állástalanok aránya, ami ugyancsak 37 éves csúcsot jelent. A mintegy 60 millió olasz polgár közül 3,46 millió a munkanélküli. Tavaly év végén Matteo Renzi kormánya olyan rendeletekkel módosította a munkaügyi törvényt, amelyektől azt várják, hogy a cégek szívesebben vesznek majd fel munkavállalókat. Az olasz statisztikai hivatal decemberi havi jelentése szerint a következő hónapokban véget érhet a gazdaság zsugorodása, de a munkaerőpiaci feltételek nehezek maradnak.

Az eurózónában 11,5 százalék volt munkanélküliségi ráta novemberben, ez megegyezik az októberivel, de 0,4 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A 28 tagú Európai Unióban 10 százalék lett az arány, szemben az októberi 10,1, illetve a 2013. novemberi 10,9 százalékkal. Az EU-n belül Ausztria és Görögország a két véglet, 4,9 százalékos, illetve 25,7 százalékos munkanélküliséggel (utóbbi szeptemberi adat).

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.