Több kérdésben is visszakozott a kormány a kormányhivatalok hatáskörének kibővítése ügyében, és az eredeti határidőt is ki kellett tolni egy hónappal az átállással kapcsolatos teendők elhúzódása miatt – értesült lapunk. Az eredeti terv szerint – amelynek kereteit egy december közepén hozott kormányhatározat határozta meg – egy sor, eddig külön szervezetekhez tartozó feladatkört soroltak volna az országszerte működő kormányhivatalok hatáskörébe.
Így például az országszerte működő kormányhivatalok intézik majd az eddig a Magyar Államkincstárhoz tartozó család- és lakástámogatások szétosztását, de hozzájuk tartoznak majd egyebek mellett a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal anyakönyvezéssel összefüggő feladatai, illetve az Országos Egészségbiztosítási Pénztár területi hivatalainak baleseti megtérítési eljárásai is. A lépést a kormányhatározat a hatékonyabb, takarékosabb és átláthatóbb államigazgatási működés elérésének céljával indokolta.
A nagy központosítási terv egy sor, azonnali feladatot rótt több minisztériumra, és természetesen az érintett szervezetekre is. A megszabott határidők ugyanakkor az azonnal megkezdett egyeztetések ellenére is túl rövidnek bizonyultak, így a jelenlegi állapotok alapján – információink szerint – az eredeti, március elsejei határidőt ki kellett tolni egy hónappal, vagyis a kormányhivatalok leghamarabb április elsejével kezdhetik meg a rájuk delegált feladatok végzését.
Fontos változást jelent az eredeti elképzelésekhez képest az is, hogy a kormányhivatalokhoz delegált feladatokat csak a megyei szintig viszik le: így a járási hivatalokban továbbra sem végezhetők majd olyan feladatok, amelyeket eddig önálló közigazgatási szervezetek láttak el.
Így például a Magyar Államkincstár családtámogatási és lakástámogatási feladatait is a megyei kormányhivatalok, illetve a központ végzi. Értesüléseink szerint egyébként a legtöbb helyen az irodák és a dolgozók is a helyükön maradnak, gyakorlatilag csak az elnevezés változik, a feladatok és az infrastruktúra nem, vagy alig. (Az átvétel viszont nem teljesen zökkenőmentes: a kincstár dolgozóit például egy adminisztrációs félreértés miatt az eltérítések nélkül – vagyis alapbérért – veszik át a kormányhivatalok.)
Az átalakítási folyamattal kapcsolatos visszalépéseknek lapunk információi szerint több okuk is van. Az egyik, hogy a rövidre szabott határidők miatt gyakorlatilag lehetetlennek bizonyult a járási szintig delegált feladatokhoz szükséges informatikai háttér megteremtése. Ráadásul, ha ki is építették volna a teljes rendszert, az óriási költséggel, és képzési feladatokkal járt volna, ami pedig az egész átalakítás hatékonyságot és takarékosságot szem előtt tartó voltát vonta volna kétségbe. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a szóban forgó feladatok ellátását semmilyen cél érdekében nem érdemes veszélyeztetni: csak családi támogatás címén 420 milliárd, lakásépítési támogatás céljára pedig 128 milliárd forintot fizetett ki a költségvetés 2014-ben.
Új feladatok
Az Államkincstár is új feladatokat is kap – jelentette be a napokban Dancsó József vezérigazgató. Résztvesz például a Terület- és településfejlesztési Operatív Programban: az intézmény a források közvetítésébe, és azok felhasználásának nyomon követésébe is bekapcsolódik majd. Emellett az önkormányzatoknál különböző pénzforgalmi, gazdálkodási, mérlegekkel kapcsolatos elszámolásokat néznek majd át. Kiemelt feladat marad az intézménynél a lakossági állampapírok értékesítése. Ennek érdekében tavaly 23 új értékesítési pontot is nyitottak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.