A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. szerint követendő példa Európában a magyar légi navigációs szolgálat által kidolgozott "free route" (szabad útvonal) koncepció, amelynek lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb egyeneseken közlekedhetnek a repülőgépek, mivel megszűnt az eddigi bonyolult légiútvonal-rendszer.
Az MTI megkeresésére a légiforgalmi szolgálat közölte, a magyar légtérben a nemzetközi és hazai légiközlekedési szabályzásoknak megfelelően, meghatározott útvonal szerint haladhatnak a repülőgépek. A magyar légtérbe belépő gépek a légitársaságok által előre megválasztott, ám az eddiginél rövidebb, egyenesebb útvonalakon közlekednek. A légtérben egy légi jármű bármilyen tevékenységéhez, így például az útvonal változtatásához továbbra is a légiforgalmi irányító engedélye szükséges.
Az új eljárás lehetővé teszi a légtér be- és kilépőpontja közötti legrövidebb útvonal kiválasztását, míg korábban erre nem mindig volt lehetőség. A pilóták mindig a legrövidebb és leggazdaságosabb útvonalat választják, ezzel a magyar légtérben a most bevezetett szabályoknak köszönhetően a tervezett útvonaltól függően az átrepülő légi járatok mintegy 2-3 percet spórolhatnak.
A free route koncepció bevezetése a HungaroControl közlése szerint nem befolyásolja a gépek navigációját, mivel az útvonalak tervezését eddig is, és ez után is egymást követő pontok beprogramozásával végezték, illetve végzik.
Európában elsőként eltörölte a magyar légtérben az eddig létező útvonalakat, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az Európai Bizottság rendelete szerint 9 ezer méter felett a "free route" koncepciót minden uniós tagállamnak alkalmaznia kell, legkésőbb 2022. január 1-től.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.