A szövetség budapesti ülésén elfogadott javaslat kilenc pontban foglalta össze azokat a nyitott finanszírozási és eljárási kérdéseket, amelyekről egyeztetést kezdeményez - derül ki az MTI-hez eljuttatott, a hét közepén jóváhagyott dokumentumból.
A MÖOSZ szerint valamennyi fejlesztést érinti, hogy a február 12-én elfogadott TOP az intézkedésekhez - például térségi gazdaságfejlesztés, népességmegtartás, alacsony széndioxid-kibocsátású gazdaságra való áttérés - rendelt források kétharmadát az ötezer lakosúnál nagyobb településekhez utalja. A szövetség javaslata szerint ennek az aránynak a betartását nem kellene kötelezően érvényesíteni megyei szinten. A 3 milliárd 389 millió eurós (1020 milliárd forintos) operatív programból csaknem 2 milliárd 200 millió eurónyi forrást érint a területi elosztás.
További észrevétel, hogy a területi programból - a szövetség információi szerint - a Nemzetgazdasági Minisztérium csak az alapinfrastruktúra fejlesztését támogatná, a felépítményeket nem. A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programból viszont önkormányzatok nem jutnának forrásokhoz, így kimaradhatnak az iparterületek épületeinek fejlesztéséből. Észrevételezték azt is, hogy a szervezet tudomása szerint a TOP agrárcélú támogatásaiból csak a tízezer lakosúnál nagyobb települések részesülhetnek, és az élelmiszeripari tevékenységeket - vágópontok, gyümölcslékészítés - kizárnák a támogatások közül. A MÖOSZ azt is szeretné elérni, hogy az önkormányzatok közétkeztetéshez kapcsolódó élelmiszeripari fejlesztései is támogathatóak legyenek.
A szövetség szerint "képtelenül magas" értékű célt határozott meg a TOP a megújuló energetikai teljesítmény bővítésében. A 2023-ra országosan elérendő 330 megawatt szinte teljesíthetetlen, figyelembe véve, hogy például egy 500 kilowattos napelem-kiserőmű költsége 400-500 millió forint, jellemzően 200-250 millió forintos támogatással - írták a dokumentumban. Kérdésesnek tartják azt is, hogy a kiserőművek egyáltalán támogathatók lesznek-e a TOP keretében.
A megyei szövetség szerint a szociális városrehabilitációs fejlesztéseknél az sem tartható például, hogy a támogatások felhasználásának rendjéről szóló kormányrendelet alapján a projektköltség legfeljebb 2 százalékát lehet területvásárlásra fordítani. A MÖOSZ itt 20-25 százalékos felső határt tartana jónak.
A javaslat előterjesztője, Naszvadi Balázs, a Tolna megyei önkormányzat területfejlesztési osztályvezetője az MTI-nek elmondta: a kezdeményezést az irányító hatósághoz, a Miniszterelnökséghez és a szaktárcákhoz juttatják el. A területtípusok szerinti forráselosztással kapcsolatban megjegyezte: Tolna megyében például hét városra kellene a források kétharmadát előirányozni, ami nincs összhangban a fejlesztési elképzelésekkel.
A megyei TOP-keretek pályázati alapjául szolgáló integrált területi programokat a megyei önkormányzatoknak május 11-ig kell benyújtaniuk a Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottsághoz elfogadásra, az első pályázati kiírások júniusban várhatók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.