A kiskereskedelmi forgalom élénkítése volt a célja a kínai vezetésnek, amikor úgy döntött: jelentősen csökkenti több fogyasztási cikk importvámját.
Az érintett termékek között vannak a külföldi ruházati és kozmetikai cikkek, illetve pelenkák. A kozmetikumoknál például 5-ről 2 százalékosra vette vissza a tarifát a pekingi vezetés, a pelenkák esetében még nagyobb a csökkentés: 7,5 százalékról 2-re változik a vám.
A belső fogyasztás növekedése kiemelt fontossággal bír a kínai gazdaság irányítóinak szemében. A növekvő bérek mellett és az exportpiacok gyengélkedése miatt egy számottevő bővülés a 7 százalékosra lassult GDP-növekedésre is hatással lehet. Ehhez képest azonban a legfrissebb kiskereskedelmi adatok 10 százalék körüli növekedést mutatnak, amely szintén elmarad a várakozásoktól.
Nem volt véletlen, mely tételek esetében csökkent a vám: a Mintel Bloomberg által idézett kutatásából kiderül, hogy a külföldre látogató turisták 85 százaléka vásárol útja során valamilyen ruhát vagy cipőt, 90 százalékuk valamilyen kozmetikai cikket, csaknem kétharmaduk pedig babaholmit.
Más kérdés, hogy a vámtarifák visszafogása ellenére még mindig nem versenyképesek a kínai fogyasztói árak más országokkal, de még Hongkonggal szemben sem. Ennek magyarázata a magas forgalmi adó: amíg Kínában az általános kulcs 17 százalék, Hongkongban nincs is ilyen teher. Ezért szakértők szerint a csökkentés hatása korlátozott lehet a kínai kiskereskedelemben, a kozmetikumok ára például még mindig jóval alacsonyabb lesz külföldön.
Tagadhatatlanul jó hír azonban a külföldi gyártók számára. A világ legnagyobb kozmetikai és szépségápolási cikkeket gyártó cégcsoportja, a L’Oréal, a Gap amerikai, illetve a svéd Hennes & Mauritz AB divatcégek a Bloombergnek úgy nyilatkoztak, felülvizsgálják Kínában alkalmazott áraikat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.