Hosszas előkészítés után a kormány elfogadta a taxistevékenység kereteit országosan egységesen meghatározó szabályozást. E szerint 2018. január 1-jétől taxiszolgáltatás csak tíz évnél nem régebben forgalomba helyezett, két oldalon két-két ajtós, legalább Euro IV-es motorral rendelkező, légkondicionált gépkocsival nyújtható – ismertette a fő változásokat Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára egy pénteki sajtótájékoztatón. A már ma is taxiként használt autók 2017 végéig tehát akkor is tovább használhatók, ha e feltételeknek még nem felelnek meg.
Szintén 2018-ig érvényesek a rendelet hatálybalépése előtt kiadott egyes engedélyek, jogosítványok és képzési igazolások is. A vállalkozóknak tehát két és fél évük van a felkészülésre, miközben mintegy felük a fővárosi rendeletnek eleget téve már ma is megfelel az új országos követelményeknek – mondta Fónagy.
Új elem a szabályozásban, hogy a taxisoknak ötévente ismeretfelújító képzésen és vizsgán kell számot adniuk KRESZ-tudásuk naprakészségéről és az időközben megjelent technológiai eszközök megfelelő kezeléséről.
A rendelet megnyitja a hatósági fellépés lehetőségét a repülőtereken, vasúti pályaudvarokon és buszállomásokon az utasokat zaklató, a közrendet megzavaró, jobb híján taxishiénaként emlegetett személyekkel szemben – mondta az államtitkár, sőt akik ezt gyakorta teszik, azoknak az engedélyét akár egy évre be is vonhatják.
A kormány semmit sem akar megtiltani, de szabályozza az utóbbi időben egyre nagyobb szerepet játszó, különböző mobilinternetes alkalmazásokra épülő közösségi megosztó szolgáltatásokat. Rájuk is vonatkozik a rendelet.
Ezek a vállalkozások diszpécserszolgálatként szabályszerűen csak úgy működhetnek, ha utast kizárólag az előírt engedélyek, jogosítványok és képesítések mindegyikével rendelkező taxisoknak közvetítenek, szerveznek – emelte ki Fónagy. E szerint maradhat az Uber, a Wundercar, a Blablacar – amennyiben a taxisok veszik igénybe. Itt nincs hosszú türelmi idő sem: a tájékoztatások szerint a rendelet megjelenését követően 30 nappal ez a szabály életbe lép.
Bár a jogszabály előkészítése során a taxisszervezetek mellett például az Uber vezetőivel tárgyaltak, de Fónagy számít a további vitára, ahogyan ez Európában máshol is jelen van – válaszolta a Világgazdaságnak az államtitkár. Ezek a szolgáltatások azért olcsóbbak a taxis tarifáknál, mert nem fizetnek adót, járulékos tevékenységként végzik a személyszállítást, és estenként elhasznált autókkal – tette hozzá Fónagy.
Az Országos Taxis Szövetség elismeréssel fogadta, hogy a vállalkozók, a tevékenységüket legálisan végző taxisok mellé állt a kormány – mondta lapunknak Metál Zoltán, a szövetség elnöke. Az viszont kérdés, hogy például az Uber betartja-e a szabályokat. A szakma mindenesetre mindet elkövet ennek érdekében – tette hozzá Metál. Az Ubernél azt válaszolták kérdésünkre: a cég vizsgálja a jogszabályt, s egyelőre nem kívántak nyilatkozni.
Az Uber azt közölte a napokban, hogy jövő év végéig kétezer munkahelyet teremt a budapestieknek. A cég azt is hozzátette: tárgyal az adóhatósággal annak elősegítése érdekében, hogy a rendszert használó összes autós könnyen és egyszerűen tudjon eleget tenni az adózási kötelezettségeknek.
A taxizásban ma Magyarországon több mint 7000 vállalkozás működik, mintegy 600-700 kis- és középvállalkozás mellett döntő többségük egyéni vállalkozóként. A cégek több mint fele, 4000-5000 a fővárosban végez szolgáltatást.
A működési engedélyükért több ezer eurót fizető francia taxisok szerint az UberPOP autómegosztó szolgáltatás ellopja megélhetésüket: az elmúlt két évben 30-40 százalékkal csökkent a jövedelmük emiatt – mondta a BBC-nek az FTI taxisszövetség vezetője. (Az UberPOP-nál nem hivatásos sofőrök regisztráltatják magukat, autóik sokszor iránytaxiként működnek, például a repülőtereken vagy a pályaudvarokon.)
Az Uber által kínált UberPOP szolgáltatást idén januárban betiltotta a francia kormány – emlékeztetett az AFP –, de a törvény még nem lépett életbe, mert az amerikai cég a francia alkotmánytanácshoz fordult, és ennek halasztó hatálya van. Cazeneuve a blokádok nyomán kijelentette, hogy a szolgáltatás illegális, és elrendelte, hogy a rendőrség és az ügyészség zárassa be az Ubert. Ehhez bírói határozat kell, de a belügyminiszter szerint az Uber szolgáltatásában részt vevő autókat addig is lefoglalják
Thibaud Simphal, az Uber France vezérigazgatója pénteken a France Info rádióban azt mondta, hogy a szolgáltatás törvénytelen jellege nem bizonyított, és megvárják az alkotmánytanács októberben esedékes döntését. Ha a tilalom életbe lép, akkor Franciaországban két év börtönnel és 300 ezer eurós pénzbírsággal büntethetik azt, aki ilyen szolgáltatást nyújt.
A működési engedélyükért több ezer eurót fizető francia taxisok szerint az UberPOP autómegosztó szolgáltatás ellopja megélhetésüket: az elmúlt két évben 30-40 százalékkal csökkent a jövedelmük emiatt – mondta a BBC-nek az FTI taxisszövetség vezetője. (Az UberPOP-nál nem hivatásos sofőrök regisztráltatják magukat, autóik sokszor iránytaxiként működnek, például a repülőtereken vagy a pályaudvarokon.)
Az Uber által kínált UberPOP szolgáltatást idén januárban betiltotta a francia kormány – emlékeztetett az AFP –, de a törvény még nem lépett életbe, mert az amerikai cég a francia alkotmánytanácshoz fordult, és ennek halasztó hatálya van. Cazeneuve a blokádok nyomán kijelentette, hogy a szolgáltatás illegális, és elrendelte, hogy a rendőrség és az ügyészség zárassa be az Ubert. Ehhez bírói határozat kell, de a belügyminiszter szerint az Uber szolgáltatásában részt vevő autókat addig is lefoglalják
Thibaud Simphal, az Uber France vezérigazgatója pénteken a France Info rádióban azt mondta, hogy a szolgáltatás törvénytelen jellege nem bizonyított, és megvárják az alkotmánytanács októberben esedékes döntését. Ha a tilalom életbe lép, akkor Franciaországban két év börtönnel és 300 ezer eurós pénzbírsággal büntethetik azt, aki ilyen szolgáltatást nyújt. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.