A bizonytalanság miatt rövid távon megtorpanást, a reklámkötések visszafogását eredményezheti a reklámközvetítési tevékenységről szóló jogszabály módosítása – mondta Winkler Katalin, az egyik legnagyobb médiaügynökség, a Panmedia gazdasági és operatív igazgatója egy sajtóbeszélgetésen. Hosszabb távon pedig a módosítás a piac konszolidációjához vezethet, a szereplők száma csökkenhet. Főleg a kisebb médiaügynökségeket és médiavállalkozásokat érintheti érzékenyen a módosítás – válaszolta a Világgazdaságnak az igazgató.
A módosított jogszabály alapján ezután 15 százalékos reklámközvetítői díjat kell a reklámozóknak megfizetniük a közvetítőknek, vagyis a médiaügynökségeknek megfizetniük. Jól és transzparensen működő piacról van szó, ezért a szakma példátlan beavatkozásnak tekinti a 15 százalékos hatósági ár megszabását. Eddig ezt a piac rugalmasan alakította.
Az ügynökségek az adott média célcsoportjának meghatározásáért, a médiakampány tervezéséért, a médiamix összeállításáért (tehát hogy hol célszerű egy adott reklámot elhelyezni), mindezek közvetítéséért, adminisztrációjáért kapják az említett díjat. A jogszabály módosítása után lehetőség van arra, hogy a reklám közzétevője árengedményt nyújthasson a reklámközvetítőnek, az azonban köteles ezt teljes mértékben továbbadni a reklámozónak. Jelenleg a reklámközvetítő a reklámot közzétevő – jellemzően a médiaszolgáltató – reklámbevételeinek 5-20 százalékát bónuszként kapja év végén, a jogszabály azonban eltörli a bónuszrendszert. A jogszabályban szereplő fogalmak pontosítását, értelmezését is várja a szakma, és az sem egyértelmű, hogy a szeptember 30-i határidő miként érinti a már élő szerződéseket.
A módosítás a szakmán kívüli szereplőket is érinti, például a Maconomy vállalatirányítási rendszer regionális disztribútorát, a TRL Hungary Kft.-t, amely a szolgáltatói szektor, így a médiaügynökségek számára fejlesztette ki médiamodulját.
– A reklámtörvény módosítása feltehetőleg némi fejlesztést kíván majd az említett rendszerben – mondta Trenger Csaba, a TRL Hungary ügyvezetője. – A Maconomy Média Modult Magyarországon túl az arab piacon, Lettországban, Litvániában és Horvátországban is jelentős médiaügynökségek használják. A magyar cég további terjeszkedést tervez, ezen belül elmozdulnak a felhőalapú szolgáltatások irányába is – emelte ki Trenger.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.