A portál emlékeztet: az útépítésekre már 2014-ben sem jött pénz Magyarországra, miután a bizottság egy audit nyomán úgy ítélte: helytelen az a magyar pályáztatási gyakorlat, amely szerint csak az biztosíthatja az aszfaltot a beruházáshoz, amelyik cégnek az építkezés 50 kilométeres körzetében van aszfaltkeverő telepe. Ez összesen 600 milliárd forintnyi pályázatot érintett, a portál szerint később 360 millárdra csökkent a problémás beruházások összege.
Ennél többet azonban nem sikerült elérni a bizottságnál, amely visszamenőlegesen 25 százalékos korrekciót akart kérni. (Ez azt jelenti, hogy a kifizetett összeg 25 százalékát visszafizettetik, ám ez a pénz nem vész el, azt Magyarország más, praktikusan ugyanabban a körben – operatív programban – újrapályáztathatja, vagy más, szabályos pályázat projektjeire kifizetheti.) Budapest vitatta a korrekció mértékét, de korábban azt is felvetette, hogy a „büntetést” visszafizetteti az érintett pályázókkal (amelyek elméletben szabály szerint jártak el, hiszen megfeleltek a kiírásnak).
Lázár János, az uniós pénzeket koordináló Miniszterelnökséget vezető miniszter az év elején úgy ítélte, legkorábban 2015 végére születhet megoldás az ügyben, ami arra utal, hogy Magyarország letett arról, hogy ezeket a pénzeket felhasználhatja.
A héten pedig a bizottság a leállítást felfüggesztéssé változtatta – ez az eljárás újabb szakaszára utal, pénz most sem fog jönni, írja a 444.hu, amelynek cikke szerint egyszerű csúszásról van szó, hiszen az ideiglenes státusz legfeljebb fél évre szólhatott volna.
Csepreghy Nándor miniszterelnökségi helyettes államtitkár azt közölte a portállal, hogy a magyar kormány arra számít, az uniós bíróság elé kerül az ügy. Ez lényegében megerősíti Lázár János korábbi állítását, hiszen ebben az esetben az EU bírósági ügy lezárásáig megmarad a felfüggesztés, az pedig aligha zárul le az év végéig.
A per azonban más kockázatot is rejt: ha a bíróság a bizottságnak ad igazat, akkor nem 90 milliárdot, hanem 360 milliárdot veszt Magyarország, vagyis az összes érintett pályázatra adott támogatás elveszik. A 25 százalékos korrekciós ajánlat ugyanis a peren kívüli megegyezésről szólt a bizottság részéről. Ha viszont Magyarország nyer, akkor egy fillért se kell visszaadni az eddig megépített utak árából – írja a 444.hu
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.