BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hosszú vita ért véget a főváros és a kormány között

Egy évvel ezelőtt még reális veszély volt a HÉV-járatok leállítása, a napokban viszont megalakult az a fővárosi tulajdonú HÉV-cég, amely később MÁV-leányvállalatként működik majd.

Hosszú csatározás után nyugvópontra került a fővárosi HÉV ügye, a cégbíróságon ugyanis a napokban bejegyezték a BHÉV Zrt-t. A HÉV-járatokat sokáig a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. üzemeltette, az agglomerációs buszjáratokat pedig a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tenderének győztese, a Volánbusz. Tarlós István főpolgármester azonban bő egy éve megelégelte, hogy Budapest egy fillért sem kap az agglomeráció kiszolgálására: az ottani közlekedés fenntartása jogszabály szerint nem kötelessége a fővárosnak, viszont évente mintegy 16 milliárdba kerül, négyszer annyiba, mint amennyi bevétele származik belőle. Tarlós sokáig azzal próbálkozott, hogy a maradék 11-12 milliárdot bevasalja az államon vagy az agglomerációs településeken. A felügyeletet gyakorló fejlesztési tárca viszont azon az állásponton volt, hogy az állam a szerződésben vállalt összeget állja, a régiós önkormányzatok pedig arra hivatkozva hárítottak, hogy ennek finanszírozása állami körbe tartozik, ők nem adnak pénzt erre.

A főváros és a kormány közti tárgyalások hónapok alatt sem hoztak eredményt, és tavaly decemberben Tarlós közölte, hogy a főváros nem finanszírozza tovább az agglomerációs közlekedést, ami hozzávetőleg 350 ezer embert érint. A főpolgármester ultimátumot adott: ha a főváros nem kapja meg a neki járó pénzt, akkor leállítja a városhatárban a HÉV-vonalakat, és felmondja a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal kötött megállapodást, illetve a Volánbusszal kötött szerződést az agglomerációs buszjáratok működtetéséről. Ez komoly fennakadást okozott volna a főváros belső közlekedésében is.

Végül idén januárban döntötte el a kormány, hogy átveszi a fővárostól a HÉV-ek üzemeltetését, és amíg ez nem történik meg – vagyis gyakorlatilag 2016 során –, addig az állam meghatározott összeget fizet előlegként a fővárosnak az agglomerációs járatok után. A HÉV-vonalak átvételének a Fővárosi Önkormányzat ellenzéki képviselői nem örültek, mert szerintük ezzel jelentős vagyonvesztést szenvedne el Budapest. Tarlós viszont már korábban is arra hivatkozott, hogy miközben veszteséges a járatok működtetése – amit senki sem akar megtéríteni –, a fővárosnak belátható időn belül százmilliárd forintjába kerülne a szerelvények felújítása.

Azzal, hogy a BKV Zrt.-ből kiválva megalakult a BHÉV Zrt., megtörtént az első lépés abba az irányba, hogy az állam, pontosabban a MÁV égisze alá kerüljenek a HÉV-vonalak. Az új cég alaptőkéje 11 milliárd forint, tulajdonosa egyelőre a fővárosi önkormányzat, de később MÁV-leányvállalatként üzemeltetik majd. A cégbírósági bejegyzések szerint a társaság képviseletére Feldmann Márton jogosult, aki jelenleg a MÁV-Start értékesítési vezérigazgató-helyettese, és szakmai körök szerint ő lehet a cég vezetője, miután a MÁV-hoz kerül a társaság. A BHÉV-nek ügydöntő felügyelőbizottsága van, a tagok között van Dabóczi Kálmán, a BKK és Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.