Az elmúlt évben csaknem 2,2 millió autó esett át a kötelező műszaki vizsgán, és a járművek tulajdonosai 2016-ban mintegy 26 milliárd forintot fizettek ki ezért – közölte a Világgazdasággal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Azt is megtudtuk, hogy a vizsgálatok száma az elmúlt években a hazai járműállomány gyarapodásának megfelelően folyamatosan nőtt. Három évvel korábban ugyanis még csak valamivel több, mint kétmillió autót vizsgáztattak, 2015-ben ez a szám már meghaladta a 2,1 milliót, az elmúlt évben pedig további százezerrel nőtt.
A környezetvédelmi és műszaki vizsga hatósági díja 2004 óta változatlan, 16 290 forint. Ennek mértékét, felosztásának és felhasználásának szabályait miniszteri rendelet rögzíti, és attól eltérni nem lehet, árverseny így csak a vállalkozás által nyújtott egyéb kiegészítő tevékenységben van – emelte ki a fejlesztési tárca. A hatósági díjban tehát nincs játéktér, de a vállalkozások oldalait elnézve alig találtunk olyat, ahol ennyiből kijönne a vizsga. A cégek még egy-két ellenőrzést elvégeznek, és máris húszezer forint körül– esetenként azon felül – van a végső számla.
Magyarországon tavaly 28 vizsgálóállomást működtetett a közlekedési hatóság, további közel másfél ezret pedig vállalkozók üzemeltettek, utóbbiak részesedése a díjbevételből 40 százalék körül alakul.
A 2016-ban megvizsgált járművek mintegy háromnegyede személyautó, 11 százalékuk tehergépkocsi és 16 százalékuk egyéb jármű, motorkerékpár, autóbusz vagy pótkocsi – közölte a minisztérium. Elsőre nem minden járműnek sikerült átmennie a vizsgán, az alkalmatlan minősítést kapó, körülbelül 16 ezer jármű a szükséges javítások elvégzése után újbóli vizsgálatra jelentkezik. A fejlesztési tárcától azt is megtudtuk, hogy a vizsgáztatás gyakorlatában – az uniós jogharmonizációs kötelezettségek teljesítésén túl – jelentős változás nem várható.
Az autósok tehát csak a műszaki vizsgára 26 milliárd forintot fizettek ki tavaly, de emellett számos címen gyarapítják az államkasszát. Új autó vásárlásakor például meg kell fizetni a regisztrációs adót, ami akár 80 ezer forint is lehet, plusz a forgalomba helyezés költségét (például a vagyonszerzési illetéket), de az autó fenntartása közben az említett műszakivizsga-díj mellett további kiadások jelentkeznek, amelyek egy része az államnál, másik része – például a teljesítményadó – az önkormányzatnál landol.
Tavaly év végén egyébként összességében négymillió közúti jármű futott az utakon, ebből a személygépkocsik száma 3,3 millió – közölte a Központi Statisztikai Hivatal. Az elmúlt év decemberének végén a Magyarországon forgalomban lévő személygépkocsik száma az egy évvel korábbihoz viszonyítva 3,6, a fél évvel korábbihoz képest 1,2 százalékkal volt magasabb. Összességében a gépjárművek átlagos kora stagnált, a személygépkocsiké viszont 0,1 évvel 13,9 évre emelkedett. Az autóbuszok azonban még ennél is idősebbek, ezek átlagos kora 14,1 év, a motorkerékpároké 18,3 év, a tehergépkocsiké 12,7 év.
A hazai autópark túlnyomó többségét a 2008. őszi válságot megelőző 8-10 évben értékesített járművek alkotják – mondta Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. Szerinte, amíg az újautó-eladások továbbra is a százezres szint közelében maradnak, az autópark öregedését csakis a minőségi használtautó-import felfutása állíthatja meg. Kizárólag egy, a fiatalabb autók behozatalát támogató szabályozással lehetne elérni azt, hogy a behozott kocsik többségének életkora ne lépje túl a tíz évet.
Lendületét vesztette az európai piac
Idén februárban 2,2 százalékkal nőtt a forgalomba állított új személygépkocsik száma az európai autópiacon az egy évvel korábbihoz viszonyítva, az év második hónapjában 1,078 millió személygépkocsit helyeztek forgalomba – közölte az ACEA európai szakmai szövetség. A dinamika azonban csökkent, hiszen januárban 1,170 millió új személygépkocsit helyeztek üzembe, ami 10,2 százalékos növekedés volt az egy évvel korábbihoz képest. Idén februárban egyébként a bázishoz képest a román piac nőtt a legjobban, 62,8 százalékkal, ami 8300 új személyautó forgalomba helyezését takarta. Magyarországon nagyjából ugyanennyi talált gazdára, de a magasabb bázis miatt ez csak 20 százalékos növekedés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.