BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

26 milliárdért vizsgáztattuk az autóinkat

Folyamatosan nő az autók száma, ami jó hír az államnak, hiszen csak a műszaki vizsga hatósági díjából tetemes összeg folyik be a büdzsébe.

Az elmúlt évben csaknem 2,2 millió autó esett át a kötelező műszaki vizsgán, és a járművek tulajdonosai 2016-ban mintegy 26 milliárd forintot fizettek ki ezért – közölte a Világgazdasággal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Azt is megtudtuk, hogy a vizsgálatok száma az elmúlt években a hazai járműállomány gyarapodásának megfelelően folyamatosan nőtt. Három évvel korábban ugyanis még csak valamivel több, mint kétmillió autót vizsgáztattak, 2015-ben ez a szám már meghaladta a 2,1 milliót, az elmúlt évben pedig további százezerrel nőtt.

A környezetvédelmi és műszaki vizsga hatósági díja 2004 óta változatlan, 16 290 forint. Ennek mértékét, felosztásának és felhasználásának szabályait miniszteri rendelet rögzíti, és attól eltérni nem lehet, árverseny így csak a vállalkozás által nyújtott egyéb kiegészítő tevékenységben van – emelte ki a fejlesztési tárca. A hatósági díjban tehát nincs játéktér, de a vállalkozások oldalait elnézve alig találtunk olyat, ahol ennyiből kijönne a vizsga. A cégek még egy-két ellenőrzést elvégeznek, és máris húszezer forint körül– esetenként azon felül – van a végső számla.


Magyarországon tavaly 28 vizsgálóállomást működtetett a közlekedési hatóság, további közel másfél ezret pedig vállalkozók üzemeltettek, utóbbiak részesedése a díjbevételből 40 százalék körül alakul.

A 2016-ban megvizsgált járművek mintegy háromnegyede személyautó, 11 százalékuk tehergépkocsi és 16 százalékuk egyéb jármű, motorkerékpár, autóbusz vagy pótkocsi – közölte a minisztérium. Elsőre nem minden járműnek sikerült átmennie a vizsgán, az alkalmatlan minősítést kapó, körülbelül 16 ezer jármű a szükséges javítások elvégzése után újbóli vizsgálatra jelentkezik. A fejlesztési tárcától azt is megtudtuk, hogy a vizsgáztatás gyakorlatában – az uniós jogharmonizációs kötelezettségek teljesítésén túl – jelentős változás nem várható.

Az autósok tehát csak a műszaki vizsgára 26 milliárd forintot fizettek ki tavaly, de emellett számos címen gyarapítják az államkasszát. Új autó vásárlásakor például meg kell fizetni a regisztrációs adót, ami akár 80 ezer forint is lehet, plusz a forgalomba helyezés költségét (például a vagyonszerzési illetéket), de az autó fenntartása közben az említett műszakivizsga-díj mellett további kiadások jelentkeznek, amelyek egy része az államnál, másik része – például a teljesítményadó – az önkormányzatnál landol.

Tavaly év végén egyébként összességében négymillió közúti jármű futott az utakon, ebből a személygépkocsik száma 3,3 millió – közölte a Központi Statisztikai Hivatal. Az elmúlt év decemberének végén a Magyarországon forgalomban lévő személygépkocsik száma az egy évvel korábbihoz viszonyítva 3,6, a fél évvel korábbihoz képest 1,2 százalékkal volt magasabb. Összességében a gépjárművek átlagos kora stagnált, a személygépkocsiké viszont 0,1 évvel 13,9 évre emelkedett. Az autóbuszok azonban még ennél is idősebbek, ezek átlagos kora 14,1 év, a motorkerékpároké 18,3 év, a tehergépkocsiké 12,7 év.

A hazai autópark túlnyomó többségét a 2008. őszi válságot megelőző 8-10 évben értékesített járművek alkotják – mondta Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. Szerinte, amíg az újautó-eladások továbbra is a százezres szint közelében maradnak, az autópark öregedését csakis a minőségi használtautó-import felfutása állíthatja meg. Kizárólag egy, a fiatalabb autók behozatalát támogató szabályozással lehetne elérni azt, hogy a behozott kocsik többségének életkora ne lépje túl a tíz évet.

Lendületét vesztette az európai piac

Idén februárban 2,2 százalékkal nőtt a forgalomba állított új személygépkocsik száma az európai autópiacon az egy évvel korábbihoz viszonyítva, az év második hónapjában 1,078 millió személygépkocsit helyeztek forgalomba – közölte az ACEA európai szakmai szövetség. A dinamika azonban csökkent, hiszen januárban 1,170 millió új személygépkocsit helyeztek üzembe, ami 10,2 százalékos növekedés volt az egy évvel korábbihoz képest. Idén februárban egyébként a bázishoz képest a román piac nőtt a legjobban, 62,8 százalékkal, ami 8300 új személyautó forgalomba helyezését takarta. Magyarországon nagyjából ugyanennyi talált gazdára, de a magasabb bázis miatt ez csak 20 százalékos növekedés.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.