"Folyamatosan azon dolgozunk a nagykövetségekkel és a külgazdasági attasékkal közösen, hogy elősegítsük a hazai vállalkozások hatékony külpiacra lépését. E cél eléréséhez számos szolgáltatással állunk a magyar cégek rendelkezésére, melyeket már a határon túli magyar vállalatok számára is elérhetővé tettünk – mondta a Világgazdaságnak Oláh Zsanett, a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) vezérigazgatója. „A határon túli együttműködések versenyképesebbé teszik a hazai vállalatokat is” – tette hozzá a vezérigazgató.
[caption id="" align="aligncenter" width="900"] Forrás: MNKH[/caption]
„A visegrádi integráció hazánk innovációs fejlődéséhez is jelentős mértékben hozzá tud járulni. Ennek megalapozásához még szorosabbra kell fűzni a visegrádi négyek energetikai, közlekedési és digitális rendszereinek összeköttetéseit” – hangsúlyozta Oláh Zsanett. Ahhoz azonban, hogy innovációs központtá váljunk, teljesíteni kell néhány kritériumot. „Hazánk globális versenyképességének további fokozásához elengedhetetlen, hogy a gazdasági növekedés továbbra is dinamikus legyen” – emelte ki a vezérigazgató, hangsúlyozva, hogy ez akkor lehetséges, ha a csúcstechnológiát alkalmazó vállalatok Magyarországot választják beruházási helyszínként. Ezt segíti, hogy a magyar kormány tavalyi döntésével bevezette az Európai Unió legalacsonyabb, 9 százalékos társasági adóját, egyúttal csökkenti a szociális hozzájárulási adót is.
„Magyarország törekvése, hogy innovációs központtá váljon, ezért 2018-tól minden kutatás-fejlesztéssel foglalkozó vállalkozás kétszer annyi pénzt vonhat le az adóalapjából, mint amennyit innovációra fordít” – tette hozzá Oláh Zsanett. Ezzel a nemzetközileg már egyébként is versenyképes vállalkozások további forrásokhoz jutnak, így még exportképesebbekké válhatnak a külpiacokon. Ezt a törekvést az MNKH cégre szabott szakmai támogatással segíti – legyen szó mikro-, kis-, közepes vagy nagyvállalatról –, melynek részét képezi az egyedi, a cég profiljához illeszkedő exportfejlesztési akcióterv kidolgozása is. A kereskedőház fontosnak tartja, hogy a magyar vállalkozások számára hozzáadott értéket teremtsen, és a külföldi partner számára is olyan magyar céget ajánljon, amely sikerre viszi a projektet.
Az MNKH kiemelten fókuszál arra, hogy a magyar vállalkozásoknak jelentős, nemzetközi infokommunikációs témájú szakkiállításokon bemutatkozási lehetőséget biztosítson. Ilyen volt idén többek között a Mobile World Congressen (MWC) és a CeBIT-en való megjelenésük. Oláh Zsanett elmondta, az idei tervek között szerepel még a Digital Revolution Mexico, az IT Week (Japán), valamint a dubaji Gitex rendezvényen való részvétel is.
Kiemelt támogatás az innovatív cégeknek
A Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) kiemelten támogatja az innovatív vállalkozások külpiacra lépési törekvéseit, így a magyar startup-ökoszisztéma fejlesztését célzó digitális startupstratégia (DSS) megvalósításában is fontos szerepet tölt be. A DSS keretében öt pillér mentén – vállalkozói kompetenciák, az együttműködés kultúrája, finanszírozási források, vállalkozószellem, támogató üzleti környezet – határozzák meg azokat a feladatokat, amelyek a magyar vállalkozások exportsikerei előtt álló akadályok lebontásában játszanak kiemelt szerepet. A kereskedőház elsősorban InnoTrade startupprogramjával és a soft landing projekt kidolgozásával – melynek keretében a hosszabb külföldi tartózkodást, így a két-három körös üzleti tárgyalások lebonyolítását kívánja biztosítani a hazai startupok számára – veszi ki részét a stratégia sikeréből.
„A magyar startupok hiába rendelkeznek sok esetben versenyképes megoldással, erőforrás és kapcsolatrendszer híján nem vagy csak korlátozottan képesek sikeres külpiaci tevékenység megvalósítására, ötletük nemzetközi piacokon történő validálására” – mondta Oláh Zsanett, az MNKH vezérigazgatója. Ennek legfőbb oka, hogy kapacitásaik legnagyobb részét a termék, szolgáltatás előállítására, fejlesztésére fordítják, így elesnek attól a lehetőségtől, hogy külföldön élesben, a célközönségük előtt teszteljék projektjüket. Ennek megoldására a kereskedőház elindította hiánypótló, InnoTrade nevű szakmai programját, amellyel stabil szereplővé vált a startupok körében: kiszámíthatóan, megbízhatóan és folyamatosan képes biztosítani számukra a külföldi rendezvényeken való részvételt. Tavaly összesen 32 nemzetközi szakmai rendezvényen 72 magyar startup jutott bemutatkozási lehetőséghez az InnoTrade program keretében. Számos sikersztoriról is beszámolhatnak a résztvevők, például a Brewie automata házi sörfőző készülékére 2016 januárjában 50 ezer dollár értékű előrendelést vett fel, a gépek kiszállítása idén márciusban kezdődött meg.
A vezérigazgató kiemelte, hogy InnoTrade programjukat a visszajelzések és a piaci igények alapján folyamatosan fejlesztik. A tehetségek, innovatív ötletek fejlettebb országok általi „elszívása” a startupok esetében is jellemző. A kereskedőház célja, hogy ezt a folyamatot megállítsa, és az agyelszívás helyett a szürkeállomány körforgása valósuljon meg. Az InnoTrade program kiemelt célja, hogy a határon túli magyar startupok számára is elérhetővé tegye a kereskedőház szolgáltatásait.
„Már tavaly is több határon túli eseményen vettünk részt, de idén még nagyobb hangsúlyt kívánunk helyezni a határon túli magyar startupok integrálására” – közölte az MNKH. E cél elérésében kiemelt szerepet kap a kereskedőház 22 irodából álló Kárpát-medencei hálózata, hiszen a helyi képviseleteken keresztül hatékonyan és célzottan érhetik el az innovatív vállalkozásokat. 2017-ben várhatóan több mint húsz nemzetközi technológiai kiállításra, fesztiválra juthatnak el magyar startupok az InnoTrade programon keresztül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.