A cég az általa alkalmazott eljárásrend alapján az idei évre két időpontot jelölt ki: felülvizsgálati menetrendjében Magyarország a pénteki időpont után november 10-én kerül sorra ismét. A Fitch Ratings és a többi hitelminősítő számára mindazonáltal nem kötelező a kijelölt felülvizsgálati időpontokban bármilyen lépés bejelentése.
Az Európai Unió által a globális pénzügyi válság után életbe léptetett szabályozás alapján – hacsak azonnali minősítési lépést igénylő rendkívüli fejlemény nem történik – a hitelminősítők az általuk előre meghatározott, Brüsszelnek benyújtott időpontokban hajthatnak csak végre adósosztályzati lépéseket EU-államadósok esetében. A szabályozás azonban arra nem kötelezi a cégeket, hogy a kijelölt napokon ténylegesen módosítsák is a menetrendben sorra kerülő szuverén EU-adósok besorolásait vagy az osztályzatok kilátását.
A Fitch egy éve, tavaly május 20-án emelte vissza a befektetési ajánlású kategóriába a magyar államadós-besorolást, elsőként a nagy nemzetközi hitelminősítők közül. A cég egyebek mellett azzal a véleményével indokolta a lépést, hogy a folyómérleg-egyenlegek magas többlete, az Európai Uniótól érkező jelentős értékű folyósítások, a bankrendszer külső mérlegalkalmazkodási folyamata, az önfinanszírozási program és a devizaalapú ingatlanhitelek átváltása nyomán komoly mértékben javult Magyarország külső fizetési egyensúlyi helyzete, és enyhült a magyar gazdaság sérülékenysége.
A magyar államadósságra tavaly megállapított „BBB mínusz” besorolás a Fitch Ratings osztályzati módszertanában a befektetésre ajánlott kategória alapszintje, és azonos a másik két nagy hitelminősítő, a Standard & Poor's és a Moody's Investors Service által Magyarországra érvényben tartott hosszú távú besorolással.
Legutóbb, tavaly novemberben a Moody's minősítette fel a befektetési kategóriába Magyarországot, és azóta mindhárom piacvezető nemzetközi hitelminősítő a befektetésre ajánlott osztályzati sávban tartja a magyar besorolást. A Standard & Poor's tavaly szeptemberben sorolta át a befektetési ajánlású kategóriába a magyar államadósságot.
A Fitch tavaly májusi és a Standard & Poor's szeptemberi felminősítései nyomán az intézményi befektetők szempontjából Magyarország már a Moody's hasonló novemberi döntése előtt is befektetésre ajánlott szuverén adósnak számított. A nemzetközi gyakorlat alapján ugyanis a befektetési társaságok általában két hitelminősítő osztályzatát veszik figyelembe annak meghatározásához, hogy egy adott szuverén vagy kereskedelmi adós besorolását befektetésre ajánlottnak tekintik-e. Magyarország idei államadós-besorolásainak felülvizsgálati sorozatát a Standard & Poor's kezdte február végén, változatlan stabil kilátással megerősítve a „BBB mínusz” magyar államadós-besorolást.
A Standard & Poor's két felülvizsgálati időpontot tűzött ki 2017-re: legközelebb augusztus 25-én vizsgálja ismét a magyar adósosztályzatokat. A Moody's idei menetrendjében Magyarország március 3-án szerepelt először, de a cég akkor nem vizsgálta a stabil kilátású, „Baa3” szintű – az S&P és a Fitch besorolásával azonos – magyar államadós-osztályzatot, így nem jelentett be osztályzatmódosítást sem. A Moody's felülvizsgálati listáján Magyarország legközelebb július 7-én, végül október 20-án kerül sorra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.