Tavaly ismét rekordévet zárt a magyar külkereskedelem, hiszen a magyar export értéke 2016-ban 93,3 milliárd euró volt, mely közel 3 milliárd eurós növekedés a 2015-ös 90,5 milliárd euróhoz képest. A mi célunk az volt, hogy stabilizáljuk a kereskedőház-hálózat rendszerét, valamint lehetőséget teremtsünk a magyar cégek számára a külpiacokon történő bemutatkozásra. Csak a tavalyi évben összesen 20 üzleti fórum és kormányzati delegációhoz kapcsolódó üzleti út, illetve 13 GVB ülés megszervezésében működtünk közre, valamint 85 kiállításon, összesen közel 800 magyar vállalkozásnak biztosítottunk lehetőséget a nemzetközi bemutatkozásra. A lehetőség megteremtésén túl kiemelt feladatunk a képességfejlesztés is. A magyar cégek különböző érettségi fázisban vannak, ezért fontos, hogy kategorizáljuk őket, így cégre szabottan meg tudjuk mondani, mely célpiacon érhetnek el sikereket, vagy éppen milyen képzésre van szükségük. Felhívjuk a figyelmet azokra a kihívásokra is, amelyek a külpiacra lépés során felmerülhetnek.
A Kereskedőház tevékenységére befektetésként kell tekinteni, amelynek pozitív hatása később a cégeknél profitként, az államnál pedig adóbevételként jelentkezik. Ha egy magyar cégnek önállóan kellene a világ 60 országáról információkat gyűjtenie, vagy kiállításra mennie, azt nem tudná megtenni. A Kereskedőház azonban kedvezményes standhelyet biztosít számukra, külföldi tárgyalópartnerek részvételével B2B találkozókat és rendezvényeket szervez, amelyek mind-mind költséget jelentenek, de a tapasztalatok alapján ezek megtérülnek. Csak hogy példát is említsek, 2014-2016 között 9 miniszterelnöki úthoz kapcsolódó üzleti fórumon közel 750 magyar vállalkozás vett részt. Ezeket az utakat követően a magyar cégek összesen több mint 140 milliárd forint értékű üzleti lehetőség létrejöttéről számoltak be.
A Kereskedőház közel 60 országban van jelen, így naprakész piaci információk állnak rendelkezésünkre. A kollégáink proaktívan kiajánlják a magyar vállalkozások termékeit, illetve szolgáltatásait a potenciális célpiacokra, valamint a külpiaci irodáink közvetítik felénk az adott országban fellelhető üzleti lehetőségeket is. Ez a tevékenységünk egyik alappillére. De ahogy említettem a sikerhez a cégeknek is felkészültnek kell lenniük, melyhez elengedhetetlen a biztos exporttudás elsajátítása. E tudásanyag átadását biztosítja az MNKH Exportakadémia elnevezésű képzési programunk. A tréning sikerességét mutatja, hogy idén áprilisban már a 10. alkalommal szerveztük meg, és eddig több mint 200 cég képviselője végezte el. Az Exportakadémia lényege, hogy a gyakorlatban is jól alkalmazható, piacképes tudást adjunk át, így növelve a vállalkozások versenyképességét a külpiacokon. Az Exportakadémia elérhető a kezdő és a már gyakorlott exportőrök számára is. Előbbi esetében a logisztikához, szállítmányozáshoz, finanszírozáshoz, külkereskedelem-technikához, marketinghez kapcsolódó alapvető fogalmakat és gyakorlatokat sajátíthatják el a résztvevők, a haladóknak szóló képzésen pedig mélyebb betekintést nyerhetnek az előbb említett területekbe. Az idei évben összesen négy alkalommal lesz MNKH Exportakadémia Magyarországon, melyből kettő haladó szintű képzés. Ezen túlmenően folytatjuk a tavaly elkezdett Kárpát-medencei tréningeket is. Idén már magunk mögött tudhatunk egy sikeres kárpátaljai rendezvényt, de tervezünk további képzéseket Erdélyben, a Vajdaságban és Felvidéken is.
A kezdő innovatív vállalkozások óriási potenciállal rendelkeznek. Erre a tényre építve indítottuk el 2015 végén InnoTrade programunkat, melynek keretében a számukra releváns nemzetközi kiállításokra, kiemelt startup eseményekre biztosítunk megjelenési lehetőséget. Emellett az idei évtől kezdődően az Exportakadémia is kínál számukra gyakorlati ismereteket a külpiaci tevékenység, a nemzetközi üzletfejlesztés területén. Magyarország egyre inkább innovációs központtá kíván válni, ezért 2018-tól minden kutatásfejlesztéssel foglalkozó cég kétszer annyi pénzt vonhat le adóalapjából, mint amennyit innovációra fordít. Ennek köszönhetően a nemzetközileg legversenyképesebb magyar innovatív vállalkozások további exportsikereket érhetnek el.
A tavalyi évben minden olyan feltételt megteremtettünk, amely előrevetíti partnereink és a teljes magyar gazdaság exportsikereit az idei évre. Tekintettel arra, hogy a Kereskedőház eredménye a cégek sikerében mérhető, így továbbra is mindent megteszünk azért, hogy szolgáltatásainkat a vállalkozások igényei szerint alakítsuk, fejlesszük képességeiket és lehetőséget teremtsünk számukra az exportpiacra lépéshez. Így bízom benne, hogy e szakmai szemlélet mentén végzett munkánk hozzájárul ahhoz, hogy az export tekintetében ismét rekordévet zárhassunk 2017-ben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.