BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közeleg az önvezető autók forradalma

A járműgyártók jelentései szerint 2020-ban áttörés várható az önvezető autók elterjedésében.

A járműgyártók jelentései szerint 2020-ban áttörés várható az önvezető autók elterjedésében. Ez alapjaiban változtathatja meg a szektorban működő cégek tevékenységét, de jó lehetőséget kínál a beszállítóknak is. A Marketwatch hét olyan részvényre hívja fel a figyelmet, amely igazán sokat profitálhat az új trendből. Az érintett körbe szinte biztosan beletartoznak majd a félvezetőgyártók: becslések szerint ebben a szektorban a járműipari megrendelések a 2015-ös 30,3 milliárdról 2020-ra 41 milliárdra nőhetnek, de az önvezető járművek húzta felívelés nyertesei között lehetnek a különböző érzékelők gyártói és a szoftvercégek is.

Az autóbiztonsági eszközök piacának figyelemre méltó szereplője az Autoliv Inc., amely ma is a legnagyobb 25 járműipari beszállító egyike. A svéd cég a világ vezető légzsákgyártója, emellett azonban jelentős előrelépést ért el a baleseti érzékelők, a fékpedálfunkciók és az éjszakai vezetést segítő alkalmazások fejlesztése területén is. Nyilvánvaló persze, hogy ez a terület csak egy kis szegmense annak a technológiának, amelyre az önvezető autók fejlesztéséhez szükség van, de ez az úgynevezett passzív biztonsági szegmens is számottevő piacnak számít, forgalma tavaly elérte a 8 milliárd dollárt. A bővüléssel kapcsolatos várakozásokat pedig jól érzékelteti, hogy a Gartner Research becslése szerint 2020-ra az autógyártók várhatóan 85,9 millió járművet fognak legyártani ütközéscsökkentő rendszerekkel.

Számottevően erősítette pozícióit a szegmensben a világ félvezető-óriása, a Qualcomm Inc. A 80 milliárd dolláros piaci értékű társaság tavaly 47 milliárd dollárért felvásárolta az NXP-t, azt a holland céget, amely úttörő volt az önálló vezetést támogató érzékelők és kamerák területén, már 2014-ben együttműködött a McLarennel a Forma–1-es autókra szerelt érzékelők fejlesztésében. Az akvizícióval egyébként egy 30 milliárd dollár éves árbevételű konglomerátum jött létre.

Nem maradt le a listáról a Qualcomm legnagyobb versenytársa, az Intel sem, amely az idén szintén felvásárlással erősített a szegmensben: bő 15 milliárd dollárért szerezte meg a Mobileye-t. Az akvizíció az Intel második legnagyobb felvásárlása volt, felkeltette azonban a figyelmet abból a szempontból is, hogy ekkora összeget izraeli cégért még soha nem fizettek. Nem ok nélkül: a Mobil-eye az okos- és önvezető autókhoz szükséges szenzorok és az azokhoz tartozó szoftveres platformok legnagyobb beszállítója. Már most is jelentős az autóipari kitettsége az STMicroelectronicsnek, tavaly az árbevétel 40 százalékát ez a szektor adta. A cég integrált áramköröket szállít a szektornak.

A Delphi Automotive ma is az egyik legnagyobb beszállítója az autóiparnak, ennélfogva igen nagy rálátása van a szektorban zajló fejlesztésekre, amit persze ki is használ. A brit központtal a világ több mint 30 országában jelen lévő cég az idén dobja piacra az úgynevezett multi-tartományvezérlőjét, amellyel jóval egyszerűbb lesz a fedélzeti számítógépek működése. Az eszközt a hírek szerint úgy tervezték, hogy hatékonyan skálázható legyen a jövő technológiai fejlesztéseire. A társaság egyébként már 1993-ban rendelkezett ütközésre figyelmeztető rendszerrel, és 1999 óta gyárt távolságtartó tempomatokat.

 

Jóval fiatalabb szereplő a szektorban az Nvidia, amely még a videojáték- ipar szereplőjeként vált népszerűvé grafikus processzoraival. Az elmúlt időszakban azonban szinte az összes önvezető autót fejlesztő járműgyártóval együttműködést alakított ki. Az Nvidia Driver PC-platformját használja például a Tesla saját, fejlett önvezető rendszere alapjaként. A társaság részvényének árfolyama az elmúlt két évben 700 százalékot emelkedett.

A szegmens gyors fejlődése nemcsak az új szereplőknek nyújthat lehetőséget, hanem esélyt adhat a visszatérésre a régebbieknek is, például a BlackBerrynek. A cég biztonságos üzenetküldő alkalmazásával hódíthat ezen a területen. A QNX operációs rendszer már régóta része a Ford járműveinek és a GM OnStar technológiának is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.