Egyre drágább a közép-európai autóiparban dolgozó munkaerő, ugyanis 2017 első felében az előző évhez képest jelentősen nőttek az iparág átlagfizetései – derült ki a Pay-lab nemzetközi fizetési portál felméréséből. Az eredmények szerint a legnagyobb növekedés Magyarországon (10 százalék), Horvátországban (6 százalék) és Szlovákiában (5 százalék) volt. Ugyanakkor az év első hat hónapjában a cseh autóiparban 4 százalékkal csökkentek a fizetések, míg Szlovéniában és Szerbiában mindössze 1 százalékos volt a növekedés.
Csehország és Szlovákia a régió két legnagyobb autóipari termelője – előbbiben több mint 1,3 millió járművet gyártottak 2016-ban, de északi szomszédunknál is több mint egymillió autó készült. Magyarországon és Lengyelországban nagyságrendileg ennek a fele készült el tavaly: hazánkban 472 ezer, míg Lengyelországban 555 ezer kocsit gyártottak az autógyártók nemzetközi szervezetének, az OICA-nak az adatai szerint.
A legmagasabb átlagfizetést mégsem ezekben az országokban adták az idei év első fél évében, a Paylab felmérése szerint Szlovéniában átlagosan havi bruttó 1545 eurós bérek voltak az autóiparban, ami 308 forintos euróárfolyam mellett mintegy 476 ezer forint. Magyarország az 1209 eurós (372 ezer forint) átlagfizetésével a vizsgált országok között a középmezőnyben szerepel – a cseh és a szlovák bérek alig előzik meg a magyart.
Közép-Európa az utóbbi években leginkább az olcsó munkaerő miatt vált stratégiailag fontos szereplővé a járműgyártás területén, az autóipar pedig kulcsfontosságú szerepet tölt be a munkaerőpiacon. Ezekben az országokban az autógyártók és beszállítóik a gazdasági növekedés fontos szereplőivé váltak – hangsúlyozza közleményében a cég, amely szerint a folyamatos bérnövekedés bonyolíthatja ezt a helyzetet, ám a régió munkavállalói továbbra is olcsóbbak, mint Nyugat-Európában. Az autóipari munkáltatók ennek köszönhetően kezdik érezni a szakképzett munkaerő hiányát, így a régió gyáraiban egyre növekszik a bérigény egyéni és szakszervezeti szinten egyaránt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.