BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem sokkal keresnek többet a magyaroknál a régióban

Egyre drágább a közép-európai autóiparban dolgozó munkaerő, ugyanis 2017 első felében az előző évhez képest jelentősen nőttek az iparág átlagfizetései.

Egyre drágább a közép-európai autóiparban dolgozó munkaerő, ugyanis 2017 első felében az előző évhez képest jelentősen nőttek az iparág átlagfizetései – derült ki a Pay-lab nemzetközi fizetési portál felméréséből. Az eredmények szerint a legnagyobb növekedés Magyarországon (10 százalék), Horvátországban (6 százalék) és Szlovákiában (5 százalék) volt. Ugyanakkor az év első hat hónapjában a cseh autóiparban 4 százalékkal csökkentek a fizetések, míg Szlovéniában és Szerbiában mindössze 1 százalékos volt a növekedés.

Csehország és Szlovákia a régió két legnagyobb autóipari termelője – előbbiben több mint 1,3 millió járművet gyártottak 2016-ban, de északi szomszédunknál is több mint egymillió autó készült. Magyarországon és Lengyelországban nagyságrendileg ennek a fele készült el tavaly: hazánkban 472 ezer, míg Lengyelországban 555 ezer kocsit gyártottak az autógyártók nemzetközi szervezetének, az OICA-nak az adatai szerint.

A legmagasabb átlagfizetést mégsem ezekben az országokban adták az idei év első fél évében, a Paylab felmérése szerint Szlovéniában átlagosan havi bruttó 1545 eurós bérek voltak az autóiparban, ami 308 forintos euróárfolyam mellett mintegy 476 ezer forint. Magyarország az 1209 eurós (372 ezer forint) átlagfizetésével a vizsgált országok között a középmezőnyben szerepel – a cseh és a szlovák bérek alig előzik meg a magyart.

Közép-Európa az utóbbi években leginkább az olcsó munkaerő miatt vált stratégiailag fontos szereplővé a járműgyártás területén, az autóipar pedig kulcsfontosságú szerepet tölt be a munkaerőpiacon. Ezekben az országokban az autógyártók és beszállítóik a gazdasági növekedés fontos szereplőivé váltak – hangsúlyozza közleményében a cég, amely szerint a folyamatos bérnövekedés bonyolíthatja ezt a helyzetet, ám a régió munkavállalói továbbra is olcsóbbak, mint Nyugat-Európában. Az autóipari munkáltatók ennek köszönhetően kezdik érezni a szakképzett munkaerő hiányát, így a régió gyáraiban egyre növekszik a bérigény egyéni és szakszervezeti szinten egyaránt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.