Körülbelül 3 ezer családi vállalat van Magyarországon összesen, ami nagyon kevés – mondta Kalocsai Zsolt, az RSM Hungary elnök-vezérigazgatója a Világgazdaság „Magyar vállalatok, családi vállalatok – Hogyan lehetünk sikeresek?” című konferenciáján. Méret tekintetében tehát le vagyunk maradva Nyugat-Európától: 800 ezer adóalany van, ebből félmillió a vállalkozás, amiből családi vállalat – ami nem a kkv definíciója – mindössze 3000 – tette hozzá az elnök-vezérigazgató. Szintén érdekes adat szerinte egy másik, ami az adózáshoz köthető: amikor lecsökkent a profitlimit 500 millió forintig, akkor ebbe a szegmensbe mindössze 1107 ilyen vállalat fért bele. Ez körülbelül 1,8 millió euró, ami nem sok – tette hozzá.
A szakértő szerint a L’Oréal példája kiemeli a családi alkotmány fontosságát: a kozmetikai cég tulajdonosa – aki nem mellesleg a világ leggazdagabb nője volt – a napokban hunyt el, kérdés, hogy mi lesz a cég jövőjével, ki lesz annak a vezetője, neki milyen jogai lesznek és így tovább. Amikor az alapítók operatívan is részt vesznek a cégük irányításában, a legfontosabb kérdések és problémák számukra a vezetés átadása, az utódlás, illetve a vagyonmegőrzés. Mindezek mellett szintén fontos megőrizni a harmóniát – fűzte hozzá Kalocsai.
A családi alkotmány egy olyan szerződés, amiben minden olyan alapelvet, keretrendszert rögzítünk, amiben a résztvevő családtagok jogait, a döntési mechanizmusokat, vagy épp az esetleges büntetéseket megfogalmazzuk – mondta Kalocsai Zsolt, hozzátéve, hogy ez még nagyon ritka Magyarországon.
Ez a szerződés nagyon leegyszerűsítve a pénzről szól: ha nem ér semmit a cég, akkor nincs is szükséges ilyen szerződésre.
Miért szükséges megalkotni egy ilyen családi alkotmányt? Mert miután egyre komplexebbé válik a családi vállalkozás irányítása, sokat segít egy ilyen szerződés, amely kijelöli az irányokat, a víziót, vagy épp a különböző célokat, de sok esetben még a gyermekek oktatását is menedzseli.
Itt felmerülnek olyan kérdések, hogy a családtagok miként vesznek, vehetnek részt az operatív lépésekben: egyáltalán alkalmas-e a gyerek erre, hogyan léphet be a szervezetbe, illetve milyen előremeneteli lehetőségek révén válhat a cég tagjává. Kalocsai szerint ezeket a kérdéseket érdemes egy családi alkotmányban rögzíteni, mert ezáltal kiszámíthatóbbá válik a cég működése is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.