Az ausztrál jelzáloghitel-kihelyezések harmada hamis információkon alapulhat – figyelmeztetett az UBS Bank legfrissebb felmérése. A bank névtelenül töltetett ki 900 hitelfelvevővel egy kérdőívet, és csak a résztvevők 67 százaléka nyilatkozott úgy, hogy teljesen hiteles és pontos adatokat adott meg a bankjának. Ez a szám a bank tavalyi hasonló felmérésén még 72 százalék volt. A válaszadók negyede úgy nyilatkozott: zömében hiteles és pontos adatokat adott meg, míg 8 százalékuk csak részben tett így.
A valótlanságok zöme az ausztrál ABC magazin szerint inkább csak „füllentés”, mintsem konkrét hazugság volt. A leggyakoribb esetben, 30 százalékban kevesebbnek tüntették fel a kérelmezők a megélhetési költségeiket. A második helyen 15-15 százalékkal áll, hogy a kérelmezők kevesebb meglévő hitelállományt vallottak be, a jövedelmüket és az egyéb vagyonukat pedig magasabbnak adták meg a valósnál.
Az összességében 1700 milliárd dolláros ausztrál jelzáloghitel-állományból nagyjából 500 milliárd dollárnyi jelzáloghitel lehet olyan, amelyet nem hiteles és pontos adatok alapján adtak ki. Az UBS szerint olyan tömeges mennyiségben fordulnak elő a hamis adatok alapján folyósított hitelek, hogy az már sérülékennyé teszi a bankszektort egy esetleges ingatlanpiaci visszaesés esetén. Nem meglepő, hogy az UBS javaslata az ausztrál bankpapírok többségére az eladás. Az Australia and New Zealand Banking Group (ANZ), az egyik legnagyobb ausztrál bank hitelállományában lehet a legtöbb hamis adatok alapján folyósított hitel, az UBS szerint az állomány 45 százaléka érintett.
Az UBS ráadásul azt állítja: a felmérésük még alá is becsüli a hamis adatokat szolgáltatók számát, a hitelkérelmezők egy része ugyanis valószínűleg még névtelenül sem meri bevallani, hogy félrevezette a bankját. Hozzá kell tenni azt is, hogy a felmérés csak 900 résztvevővel készült el, ami nagyon szűk minta, tekintve, hogy csak az ANZ-nek több mint egymillió lakáshitele van a piacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.