A nemzetközi hitelminősítő péntek éjjel Londonban bejelentette, hogy a hosszú futamidejű brit szuverén kötelezettségek osztályzatát az eddigi „Aa1”-ről egy fokozattal „Aa2”-re rontotta. Az új besorolás kilátása az eddigi negatív helyett stabil.
A brit államadósságot a három nagy hitelminősítő közül már egyik sem tartja nyilván a lehetséges legjobb „AAA/Aaa” osztályzattal. A Standard & Poor's tavaly nyáron, néhány nappal a brit EU-tagságról tartott – a kilépést pártolók által szűk többséggel megnyert – népszavazás után, a Fitch Ratings és a Moody's már jóval korábban megvonta Nagy-Britanniától ezt az elit besorolást.
A pénteki újabb leminősítéshez fűzött elemzésében a Moody's kiemelte azt a véleményét, hogy a brit közfinanszírozási rendszer távlati megítélése jelentősen romlott, mióta a cég az eddig érvényben volt „Aa1” besorolásra negatív kilátást adott, a brit kormány államháztartási konszolidációs terveinek teljesítése egyre kérdésesebb, és várhatóan folytatódik az adósságteher növekedése.
A Moody's közölte: várakozása szerint a brit államháztartási hiány a következő években is a hazai össztermék (GDP) 3-3,5 százalékának megfelelő szinteken marad, jóllehet a kormány konszolidációs terveiben a 2020-2021-es pénzügyi évre már a GDP-érték 1 százalékánál alacsonyabb deficit szerepel.
A brit kormány az utóbbi két évben egyre nehezebben tudja megvalósítani a tervbe vett költségvetési kiadáscsökkentéseket, különösen a jóléti kiadások terén, sőt nemrégiben engedett a nyomásnak, és növelte több szociális területen a kiadásokat – áll a hitelminősítő elemzésében.
A Moody's szerint valószínűtlen, hogy ezeket a pluszkiadásokat a bevételi oldalon ellentételezni lehetne.
A cég mindezek alapján azzal számol, hogy a közfinanszírozási helyzet gyengülése miatt még később fordulhat vissza a közadósság-ráta növekedési folyamata. A Moody's hangsúlyozza, hogy Nagy-Britannián kívül alig van olyan magas besorolású európai szuverén adós, amelynek államadósság-rátája emelkedik.
A hitelminősítő közölte: várakozása szerint a brit államadósság-ráta az idén megközelíti a hazai össztermék 90 százalékát, és csak két év múlva, 2019-ben tetőzik 93 százalék közelében.
Az államadósság kamatkötelezettségei a költségvetési bevételek 6,3 százalékát viszik el, jóllehet a legtöbb „Aa2” besorolású szuverén adós esetében a bevételekhez viszonyított kamatköltség 3,6 százalék körüli – hangsúlyozza pénteki londoni elemzésében a Moody's.
A brit EU-tagság megszűnésének várható reálgazdasági következményeire áttérve a Moody's leszögezi: most már nem bízik abban, hogy a brit kormánynak sikerül olyan szabadkereskedelmi megállapodást kötni az Európai Unióval, amely jelentősen enyhítené a kilépés negatív gazdasági hatását.
A Moody's szerint ha sikerülne is elérni a brit kormány által célként kitűzött „mély és átfogó” szabadkereskedelmi megállapodást az EU-val, ez a legjobb forgatókönyv-változat sem biztosítana olyan hozzáférést az EU egységes belső piacához, amilyent a brit gazdaság jelenleg élvez.
Ráadásul bármilyen szabadkereskedelmi megállapodás eléréséhez valószínűleg évekig tartó tárgyalássorozatra lesz szükség, és valószínű, hogy végül csak korlátozott érvényű szabadkereskedelmi egyezmény születik majd, amely nem terjed ki az EU-ba irányuló brit export 40 százalékát és a hazai össztermék 80 százalékát adó szolgáltatási szektorra – áll a Moody's pénteki londoni elemzésében.
Ebben a környezetben a hitelminősítő 2018-ban már csak 1 százalékos növekedést vár a brit gazdaságban az elmúlt évek 2,25 százalékos éves növekedési átlaga helyett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.