A 2014–2020-as fejlesztési ciklusban az uniós források elosztása eddig legfeljebb a GDP-növekedés 0,5-1 százalékáért felelt éves szinten – mondta a Világgazdaságnak Essősy Zsombor, a MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. vezérigazgatója. Kiemelte, hogy az Európai Bizottság fejlesztéspolitikai kimutatása szerint minden egyes eurónyi EU-s támogatás 50 centtel növeli a GDP-t, így a magyar kormánynak is elemi érdeke, hogy a hazánkba érkező brüsszeli pénz minél nagyobb része áramoljon a versenyszférába. A szakértő emlékeztetett: tavaly 1987 milliárd forintnyi uniós forrás jutott el a nyertes pályázókhoz, ebből 1739 milliárd volt a 2014–2020-as időszakhoz kapcsolódó kifizetés. De utóbbinak is a nagy része előleg volt, illetve az állam átrakta az egyik zsebéből a másikba, forráshoz juttatva a háttérintézményeket, például a közút- és vasútfejlesztésekért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t.
Az előző, 2007–2013-as időszakhoz köthető 248 milliárd forint mellett végül az új ciklus kifizetéseinek mindössze 10-15 százaléka, mintegy 200 milliárd forint került tavaly közvetlenül a gazdaságba Essősy szerint, de így is 2 százalékos volt a GDP-növekedés. A fennmaradó bő 1500 milliárd forint az előző évben csak a számlákon jelent meg, idén és jövőre válik beruházássá. Ehhez jön még a Miniszterelnökség által előirányzott 2700 milliárdnyi éves kifizetés, így a mostani és a következő évben hozzávetőleg 4200 milliárd forint kerülhet a gazdaság vérkeringésébe. A MAPI vezérigazgatója úgy látja, megalapozott a Nemzetgazdasági Minisztérium várakozása, mely szerint idén 4,1, jövőre 4,3 százalékkal nő a GDP, a bővülésben pedig jelentős, akár 2,5-3 százalékpontos szerepet is játszhatnak az uniós forrásból megvalósuló beruházások.
Árnyalja a képet Essősy Zsombor szerint, hogy a termelő-szolgáltató hazai kis- és középvállalkozások első számú pénzcsapjának számító Gazdaságfejlesztési és innovációs operatív programban (Ginop) eddig alig több mint 770 milliárd forintot fizettek ki, s ennek is körülbelül a fele állami vagy önkormányzati projektnek vagy cégnek folyósított előleg. Ez azt jelenti, hogy a Ginopon keresztül még csak 300-350 milliárd forint áramolhatott a gazdaságba, a többi operatív programnál pedig – melyek keretében utak, vasutak, kórházak, iskolák épülnek, szennyvíz- és hulladékberuházások valósulnak meg – legfeljebb 10-20 százalékban készültek el a fejlesztések. Vagyis ezek a kivitelezések még nem hozhattak számottevő teljesítésalapú számlát, ezen beruházások multiplikatív hatása legfeljebb jövőre lesz érezhető.
A teljesítésalapú számlák kapcsán Essősy arra is kitért: bár sokakat meglepett, hogy előbb tavaly novemberben 800 milliárd, majd idén augusztusban újabb 700 milliárd forinttal megemelte a kormány az uniós támogatások megelőlegezésének költségvetési keretét, az nem hagy nyomot a főbb makrogazdasági adatokon. Az EU-s irányelv szerint ugyanis ezt a tételt nem kell figyelembe venni az államháztartási hiány számításakor. A MAPI vezérigazgatója rámutatott: eddig közel 500 milliárd forintot utalt Brüsszel, de ennek csak a harmada ellentételezett számla, a többi előleg. Mivel az összes kifizetés közel 2900 milliárd forintnál jár, elengedhetetlen az állami szerepvállalás, ez más uniós tagországban is bevett módszer.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.