Egy olyan nagy megbízást szerzett meg a napokban a Stadler Magyarország pusztaszabolcsi karbantartó központjához tartozó szolnoki forgóvázüzem, amelynek teljesítése érdekében már költöznie kell. „Az egyik új feladat a finn állami vasúttól érkezett az ottani FLIRT-ök forgóvázainak szervizére, ami összesen 180 forgóvázat jelent. Az ötéves keretszerződés értéke 7,2 millió euró, a javítás 2018 és 2022 között folyik” – mondta a Világgazdaságnak Dunai Zoltán, a Stadler magyarországi érdekeltségeinek országigazgatója. A tenderre hét ajánlat érkezett, köztük például a Bombardier-é, finnországi és németországi vasúti karbantartó cégeké, de magáé a finn vasúté is.
Így a jövő évtől 260-270 forgóváz készül Szolnokon, a jelenlegi 170 másfélszerese, továbbá 70-100 új is. A következő tíz évben folyamatosan nagyjából 500 forgóváz-nagyjavítás és -gyártás válik szükségessé, ezért készülünk a tevékenységünk optimalizálására
– mondta Dunai Zoltán. Ennek során a forgóvázüzem a jövő év közepétől átköltözik a volt szolnoki cukorgyár üres telkén építendő, 7 ezer négyzetméteres csarnokba. Az így felszabaduló terület az alumínium kocsitesteket gyártó üzem kapacitását fogja növelni. Utóbbi üzem eddig is helyet adott a forgóváz javításának és gyártásának. A cukorgyári üzemet egy külső vállalkozás építi fel a Stadler számára, amely azt a kivitelezőtől bérelni fogja. Ugyanilyen konstrukcióban használja a meglévő létesítményeit is.
A bővítésre ugyan elsősorban a helyhiány miatt kerül sor, de a létszámot is jelentősen – 40 főről körülbelül 75-re – kell növelni, ami Dunai Zoltán szerint komoly kihívás. „Míg nem is olyan régen munkahely-teremtésre buzdította a vállalatokat a kormány, most a szakképzett munkaerő biztosítása a fő nehézség. Mivel a Stadler Szolnok Kft. kocsitestgyártása is 10-15 százalékkal nőni fog, ezért szükség lesz nagyjából 25 új dolgozóra itt is. Pedig ma már egy fő felvétele sem könnyű.
A svájci Stadler Rail – vele magyarországi érdekeltsége – emellett több magyarországi megbízás teljesítésére is készül. Egyik feladata nyolc és opcionálisan további négy tramtrainszerelvény szállítása a nyáron megnyert pályázatnak köszönhetően. A munkára viszonylag hosszú szállítási határidőt kapott a cég a MÁV-Starttól: az első vonatnak csak több mint három év múlva kell megérkeznie. A „kényelmesség” oka az, hogy még el kell készülnie a Szeged és Hódmezővásárhely közötti pályának, és ki kell alakítani több mint ötmilliárd forintból a két városban a járműtelepeket. A megbízás bármelyik pillanatban hatályba léphet.
Viszont már hatályba lépett a MÁV-Start által rendelt 11 emeletes motorvonat megrendelése, a Stadler már meg is kapta az előleget. A járműnek 24 hónapon belül kell forgalomba állnia.
A Stadler tervei között szerepel az is, hogy valamilyen módon, például résztulajdonosként vagy üzemeltetőként, beszálljon az állam által létesítendő tesztpályaprojektbe. A beruházásról már megszületett a kormányhatározat, és tart a lehetséges helyszínek listájának szűkítése. A Stadlert azért érdekli a lehetőség, mert egyszerre sok újfajta járművet kell majd tesztelnie, viszont a rendelkezésre álló tesztpályákon kevés az elérhető kapacitás. Ráadásul ezek a tesztpályák konkurens cégek tulajdonában vannak, így a megfelelő tesztelési időszakok megszerzése is nehéz feladat.
A Stadler idei, magyarországi árbevétele a tavalyi 30 milliárd forint után 32-33 milliárdra várható, enyhén pozitív üzleti eredménnyel. Ezen belül a szervizüzletág forgalma Dunai Zoltán tájékoztatása szerint 7-7,5 milliárd forint lehet, 10 százalék körüli üzemi eredménnyel.
Elnyerték a megbízást az eredeti gyártó elől
Mérföldkő volt a pusztaszabolcsi karbantartó bázisnak az is, hogy az idén megnyerte a Magyarországon futó Siemens Desiro motorkocsik forgóvázainak nagyjavítására kiírt, közel 400 millió forintos tendert. A versenyben az eredeti gyártót győzte le. Ez egyébként nem az első alkalom volt a hazai cég történetében, 2011-ben ugyanis már elnyerte a Bombardier Talent motorvonatainak szervizelését. Az európai üzemeltetők a járműveik nagyjavítására az esetek többségében pályázatokat írnak ki, ezeken a vonatok saját gyártói is ringbe szállnak a megbízásért. A harc ádáz volt, mert nagyon sok szereplő aktív a piac e viszonylag szűk szeletén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.