Legalább 10 százalékos megtakarítást várnak a pénzintézeti szektorban a szoftverrobotoktól, amelyek a munkaerővel kapcsolatos kockázatokat is képesek lesznek lényegesen csökkenteni – derült ki a Horváth & Partners német nyelvterületen végzett 2017-es felméréséből. Eszerint a számítógép előtt ülő, rutintevékenységeket végző emberek helyett dolgozó robotic process automation (RPA) szoftverek egyre jobban terjednek a gyakorlatban is.
A Menedzsment és Controlling Portálon ismertetett felmérés szerint a résztvevők 65 százaléka szerint „nagy”, illetve „nagyon nagy” jelentőségre tesznek szert a robotmegoldások a jövőben. Az RPA-t 40 százalékuk teszteli már laboratóriumi körülmények között, 70 százalékuk pedig tervez efféle pilot programot, vagy már használnak is ilyen technológiát a szervezetükben. A válaszadók több mint 60 százaléka úgy véli, az RPA teljes körű használatát bizonyos funkcióknál. Meglepő adat az is, hogy a pénzintézetek mindössze 27 százalékánál nem foglalkoznak egyáltalán az RPA-val.
A nehézségekkel kapcsolatos kérdésekre a felmérésben részt vevők 70 százaléka úgy válaszolt, hogy a bevezetésnél a legnagyobb problémát az okozza, hogy a folyamatok nincsenek kellően standardizálva. A válaszadók fele gondolta azt, hogy a hiányzó know-how és a munkatársak ellenállása is nehezíti majd a bevezetést, s több mint 90 százalékuk arra számít, hogy a bevezetés nyomán a folyamatok felgyorsulnak és a minőségük is javul.
A megfogalmazott félelmek azért is érdekesek, mert elvileg az RPA nem módosítja a meglévő informatikai architektúrát, így lehetővé teszi a gyors és hatékony végrehajtást további kiadások nélkül. A felügyeleti és szabályozási eljárások és a jelentések szintén változatlanok maradnak. Számos olyan vállalat számára, amelyek korszerű rendszereket használnak, az RPA hatékony megoldást kínálhat a rutintevékenységek elvégeztetésére. A rendszer fokozatosan is alkalmazható és telepíthető az egyes felhasználók számítógépeire, lehetővé téve a konkrét alkalmazottaknak a folyamatok futtatását a hatékonyság növelése érdekében. Természetesen nem minden folyamat alkalmas a robotizálásra – de a legtöbb adminisztratív, illetve számos döntéshozatali folyamatnál kiváló eszköze lehet a hatékonyság növelésének.
A Gartner kutató- és tanácsadó cég már 2016-ban jelezte, hogy idén az RPA-eszközök iránti kereslet gyorsan növekszik; negyedévenként mintegy 30 százalékkal. Mint jelezték, azokon a helyeken, ahol alkalmazzák, a szoftverrobot lényegében ugyanazt a munkafolyamatot hajtja végre, mint az ember – csak lényegesen gyorsabban és magasabb minőségben, kevesebb hibával. A McKinsey Global Institute 2017-es kiadványa szerint az RPA terjedése még nem jelenti, hogy kevesebb dolgozóra lesz szükség, noha tény, hogy nagyjából a szakmák mintegy 5 százalékára mondják azt a szakértők, hogy az teljesen automatizálható. Az RPA terjedése a kutatócég szerint inkább arra ad reményt, hogy a jövőben az emberek és az automatika egymást kiegészítve, egymás mellett dolgozhatnak. A várakozások szerint a robotizációval érintett munkakörök nagy része átalakul, s a folyamatokba beépül az új technológia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.