BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az adóhiány kétszáz százaléka is lehet a bírság

Sok üzlet futott bele a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) feketegazdaság ellen alkalmazott új módszerébe, az "utólagos adótraffipaxba", mert több éve nem adott be adóbevallást, vagy akár tizenötmillió forinttal is kevesebb bevételt vallott be, mint amennyit az online pénztárgépek adatai szerint kellett volna.

Az utólagos adótraffipax keretében a hatóság bejelenti, hogy mikor, melyik adózói kört és milyen szempontból ellenőrzi, az utólagos vizsgálatokat pedig olyan időpontban indítja meg, hogy az érintetteknek maradjon idejük a hibák javítására és a be nem vallott adó megfizetésére – értesült a Magyar Idők az adóhatóságtól. A NAV csak azokat a vállalkozásokat elemzi tüzetesen, amelyeknél a különféle információk komoly hiányosságokra utalnak.

A Magyar Idők információi szerint a NAV most elsősorban a kiskereskedelmi szektorban készül ezzel a módszerrel vizsgálódni.

A hatóság kockázatelemzőinek szűrőjén több száz olyan vállalkozás akadt fönn, amelyek nem készítettek bevallásokat, vagy ha igen, akkor azokban jelentősen eltérő adatokat tüntettek fel, mint amennyiről például az online pénztárgépek számot adtak.

Fotó: AFP

Az adóhivatal egy hetet hagy arra, hogy a vállalkozások önellenőrzéssel rendbe tegyék adóügyeiket. A megadott időszak elteltével viszont a NAV a törvény engedte kereteken belül fellép az adószabályok megsértői ellen:

az adóbírság mértéke szándékos adóeltitkolás esetén akár az adóhiány 200 százaléka is lehet, és számolni kell a késedelmi pótlékkal is.

A NAV szerint az utólagos adótraffipax lényege az önkéntes jogkövetésre ösztönzés, továbbá az, hogy minden szereplő maga lássa be, ha hibát követett el, egyúttal maga intézkedjen a hiányzó adó befizetéséről. A hatóság meglátása szerint ez a hozzáállás hatékonyabb, mint az azonnali szankcionálás.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.