A második világháború óta látott legnagyobb gazdasági válság olyan kérdéseket vetett fel, amelyek mellett nem mehetünk el szó nélkül – ezekkel a szavakkal nyitotta meg Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke a Brussels Economic Forumot. – A legfontosabb feladatunk a munkanélküliség elleni harc – hangsúlyozta Juncker, ezzel utalva a 2021–27-es uniós költségvetési ciklus számaira.
A digitális egységes piac hozzáadott értéke az évi 450 milliárd eurót is eléri, 2013 óta 13 millió munkahely jött létre, a tavalyi gazdasági növekedés pedig az elmúlt tíz év legjobbja volt.
A bizottság elnöke kiemelte: sokan nem értenek egyet vele, de egy uniós munkaügyi hatóságra lenne szükség, amely érvényesíthetné az azonos munkáért azonos bér elvét.
Az EU a legjobb konvergencia-gépezet, amely valaha létezett, összehozza az országokat, a régiókat, azonban az utóbbi időben a közeledés lassulása figyelhető meg – kezdte előadását Krisztalina Georgieva, a Világbank vezérigazgatója, az
Európai Bizottság korábbi tagja.
A déli országok leszakadása mostanra világossá vált, a technológiai váltás, a digitális világba való belépés pedig lelassítja a konvergenciagépezetet. A gazdasági szakértő aláhúzta, hogy a kelet lemaradása egyértelmű, a régióban az alacsonyabb termelékenység ördögi kört alakít ki. Az alacsonyan képzett munkaerő iránt nagy a kereslet, ennek viszont az a mellékhatása, hogy nem fejlődik az oktatás, nem alakulnak ki olyan iskolák, amelyek magasabb termelékenységű dolgozókat nevelnének ki.
Emellett a tanulók ötöde nem végzi el az iskolát, a gyenge minőségű oktatás a gazdaságban is érezhető, a cégek legnagyobb problémája, hogy nem találnak megfelelően képzett munkaerőt
– mutatott rá Georgieva. A szakértő emlékeztetett rá, hogy a nemi egyenlőtlenségek miatt évente 160 milliárd dollárnyi értéket veszít el a világgazdaság.
A Világbank vezére cselekvési tervet is felvázolt az általa felvetett problémára: nagyobb hangsúlyt kell fektetni az oktatásra, és a humán erőforrás képzésére, megtartására, a technológiai fejlődésnek köszönhetően ugyanis felértékelődik a jól képzett munkaerő. Ennek egyik első lépéseként meg kell akadályozni az iskolából való kimaradást, az iskolák látogatottságát meg kell emelni.
Új alapokra kellene helyezni az értékelést, a sokat emlegetett PISA-tesztek ugyanis 20. századi kompetenciákat mérnek, az e századi kihívásokat (mint például a gyors tanulási készség, a digitális technológiák gyors elsajátítása) semmilyen formában nem mérik.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.