A 36. cikkellyel összhangban készítette el a minisztérium a költségvetési tervezetet, és az uniós szabályoknak megfelel – mondta Banai Péter Benő, a Pénzügyminisztérium államtitkára. A módosító indítványokról csomagokban szavazott a költségvetési bizottság,
az ellenzék által benyújtott javaslatokat a kormánypárti többség leszavazta.
A kormánypárt az ülés végén írásbeli javaslatcsomagot tett a bizottság elé, amit a költségvetési bizottság elfogadott, ennek tartalmát azonban a bizottsági ülés végéig nem ismertették. A részletes vita lezárásáról is döntöttek, a költségvetési bizottság jövő hét szerdán és csütörtökön összegzi a költségvetési vitát.
Kétkulcsos jövedelemadózásra és alacsonyabb áfára lenne szükség Magyarországon – mondta Csárdi Antal, az LMP országgyűlési képviselője. Az állam több áfát szed be egy kiló kenyéren, mint amekkora árrést a pék érvényesíteni tud. A bizottság alelnöke aláhúzta: kétszáz módosító indítványt adtunk be annak érdekében, hogy Magyarország versenyképes legyen és az értékteremtő ágazatok kapjanak több forrást. A közelgő válságról beszélünk és a költségvetés szabályai ennek megelőzését célozzák meg – tette hozzá Csárdi Antal. A kivándorlás miatti munkaerőhiány megelőzésére az oktatásba és a kutatás-fejlesztésbe kell több pénzt fektetni.
A formai és tartalmi követelményeknek megfelel és a jogalkotás szakmai követelményeinek is – mondta Szűcs Lajos, a költségvetési bizottság alelnöke. A kormány 4,1 százalékos GDP-növekedéssel, 2,7 százalékos inflációval számol, és az elmúlt évekhez hasonlóan megvalósul a nullás egyenleg. A Fidesz országgyűlési képviselője hangsúlyozta:
az eurozónában vannak válságra utaló jelek, ezért másfélszeresére emelné a költségvetés a tartalékokat.
A gazdasági növekedésből nemcsak a közszférának jut, hanem a vállalatok is profitálhatnak belőle. A szociális hozzájárulási adó (szocho) csökkentés több mint 100 milliárd forintot hagy a vállalatoknál.
Úgy ítélem meg, hogy a költségvetés nyáron való elfogadása bizonytalanságot teremt – mondta Varju László, a költségvetési bizottság elnöke. Nem lenne kötelező ilyen korán elfogadni a jövő évi irányzatot. Örömmel láttam, hogy a pénzügyminiszter elkötelezett a 300 milliárdos tartalékok kiépítése mellett. A DK országgyűlési képviselője kiemelte: a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 3,1 százalékos inflációs várakozása egyértelművé tette, hogy a költségvetésben tervezett, 2,7 százalékos fogyasztói árfolyamindex nem lesz tartható.
Önmagában a számok biztos ismerete nem garancia arra, hogy a költségvetés számai teljesülnek, volt olyan korábban, hogy már egy nap alatt nem álltak meg a számok – mondta Hargitai János, a bizottság alelnöke. Lehet vitatkozni egyes területekkel, de az Orbán-kormány legsikeresebb politikája a költségvetéspolitika. A viszonylag nagy tartalékot úgy értékelte Hargitai János, hogy az általános válsághelyzet – kereskedelmi háború – miatt alakult így, nem pedig azért, hogy a kormány szabadon költhesse el ezt az összeget.
Ennek a költségvetésnek megvannak az előnyei: méghozzá, hogy a családokat támogatja – mondta Boldog István, a Fidesz országgyűlési képviselője. A transzgender tanulmányok helyett a határon túli magyarokat támogatjuk, és
ez az előirányzat azt szolgálja, hogy ezer év múlva is magyar szó hangozzon a Kárpát-medencében.
A Fidesz országgyűlési képviselője elmondta: a forint ellen most ugyan vannak támadások, azonban ettől függetlenül a jövő évi büdzsé megalapozott.
Az állami működésre az OECD átlagában 13,2 százalékot költenek, míg Magyarországon 17 százalékot – hangsúlyozta Varga-Damm Andrea, a Jobbik országgyűlési képviselője. Majdnem kétszer annyit költünk a gazdaság támogatására, mint az OECD átlaga, Németországban 2,1 százalékot költenek, míg Magyarországon 17 százalékot. Az egészségügyre viszont kevesebb jut 8 százalékkal az OECD átlagánál. Varga-Damm Andrea kiemelte: az OECD átlagában 37,6 százalékot költenek a szociális ellátórendszerre, míg Magyarországon ezekre mindössze 29,9 százalék jut.
Banai Péter az ellenzéki felvetésekre több szempontból is reagált: a bérezés szempontjából is fenntartható a költségvetés, mivel átlagosan 9 százalékos béremelkedéssel számol a büdzsé, ami 6 százalékponttal magasabb az EU-átlagánál. Ennek alapját a gazdasági felzárkózás teremti meg, a reálkonvergencia bérfelzárkózással is jár. Az adózás súlypontját a fogyasztás oldalára hangoljuk, ami a gazdaságfehérítéssel együtt a bevételek emelkedésével jár. A reálbérek akkor is emelkednek, ha a 2,7 százalékos árindex-előrejelzésnél enyhén magasabban alakul a mutató, nem tartunk elképzelhetőnek olyan pénzromlást, ami ne tenné lehetővé a reálbér emelkedést. Az elmúlt években a kormány előrejelzése valamivel pontosabb volt, mint az MNB prognózisa.
A magyar hozzáadott érték sokkal nagyobb a beruházásoknál, mint amekkora két évtizede volt – húzta alá az államtitkár. A pénzügyi fenntarthatóság szempontjából fontos, hogy az adósságráta csökken. Ma már csak az kérdés, hogy mekkora a strukturális egyenleg, és nincs probléma a fő deficit mutatóval és egyéb számokkal. Banai hangsúlyozta:
a strukturális egyenleg nem egzakt mutató, még az Európai Bizottság is évről évre újraírja a számot, akár visszamenőleg is.
A demográfiai fenntarthatóság elsősorban a nyugdíjak szempontjából megvalósul, az infláció mértékével nőnek a járadékok. Az adócsökkentések és a hiányszámok csökkenése csak kiadás lefaragással léphető meg GDP-arányosan. Az oktatásra költött összegek reálértéke viszont így is növekedett.
Több ellenzéki javaslat is kinullázná a tartalékokat, ami a jelenlegi külső veszélyeket figyelembe véve jelentős kockázatokat jelentenének
– fejtette ki Banai Péter. Az államháztartás folyamatai az elmúlt években megvalósultak, és amikor módosításra került sor, akkor azért történt, mert maradtak tartalékok a költségvetésben. Az anticiklikus gazdaságpolitika felé mozdulást jelenti a csökkenő deficit, pont azért a biztonság költségvetése a 2019-es, mert a negatív változásokra válaszol rendelkezésre állnak a tartalékok az adócsökkentésekkel és béremelésekkel párhuzamosan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.