A modern infrastruktúra kialakítása a reformterületek egyike a Magyar Nemzeti Bank (MNB) azon javaslatai között, melyeket a fenntartható felzárkózás érdekében megfogalmazott. Infrastruktúrán itt elsősorban a távközlést, a szállítást és a közlekedést segítő, jórészt fizikai rendszerek értendők, de a csomag e területen felsorolt javaslataira is igaz, hogy nem önmagukban, hanem a csomag több más pontjával egyszerre megvalósítva vezethetnek célra.
Az MNB helyzetértékelése szerint az egyik fő teendő az utazási lehetőségek szűk keresztmetszeteinek feloldása, mert a munkaerő mobilitásának egyik nagy akadálya a nehézkes és időigényes helyváltoztatás. A problémát jól szemlélteti az a diagram is, amely szerint a feltüntetett megyeszékhelyek mindegyikéből rövidebb idő alatt érhető el a főváros személyautóval, mint egyéb közlekedési eszközökkel. A vasút és a busz versenyében (szintén a Budapestre jutást vizsgálva) veszprémi és pécsi indulással a vasút a győztes, az egrinél azonos a két szállítási mód útideje, Kaposváron, Szegeden és Salgótarjánban viszont jobb buszra ülni, ha hamarabb akarunk a fővárosba érni.
A felsorolt városok és Budapest között a leggyorsabban – 80 perc alatt – Veszprémből és Salgótarjánból tehető meg az út (autóval), a legtovább pedig – 250 percig – Pécsről tart (busszal).
A feladat egyik része tehát kézenfekvő: a vasút menetidejét közelíteni kell a buszéhoz. Ennek érdekében tovább kell korszerűsíteni a járműparkot, de a vasúthálózatot is, hogy gyorsabban haladhassanak a vonatok. Növelni kell az elektromos vasútvonalak arányát. A mostaninál nagyobb teherszállítási kapacitásokat kell kialakítani, fejleszteni az elővárosi közlekedést, támogatni intermodális csomópontok létesítését, fejújítását. Mindazonáltal a felsoroltak között nincs olyasmi, ami korábban ne lett volna cél.
A csomag már nem tartalmazza a megyeszékhelyek közúthálózatba való bekapcsolását – hiszen az megtörtént –, de kiemeli az M1-es és az M3-as autópálya háromsávosítását, amiről már régebb óta lehet hallani, valamint az autópályákra való ráhordóutak létesítését, és persze az úthálózat folyamatos karbantartását.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.