BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Profitba vág a béremelési kényszer

Az IT-szektorban tapasztalható ágazati szintű munkaerőhiányt több tőzsdei cég is a saját bőrén érzi, pedig béremelésekkel és különböző juttatásokkal küzdenek a dolgozókért. Ma már az ügyfélszolgálatosokért is meg kell küzdeni.

A tőzsdei cégek is kivétel nélkül megérzik az akuttá vált munkaerőhiányt:

mint körképünkből kiderül, elsősorban fizikai munkásokra, illetve informatikus szakemberekre van égető szükségük.

A lapunknak nyilatkozó tőzsdecégeknél átlagosan 5-8 százalékkal emelték a fizetéseket. A Mol a fizikai dolgozók alapbérét 8, a szellemi munkát végzőkét pedig átlagosan 5 százalékkal növelte. Év elején 5 százalékos általános béremelés volt a Magyar Telekomnál, ahol tavaly 19,5 milliárd forintot fordítottak személyi kiadásokra. Az OTP nem válaszolt a kérdéseinkre. A Waberer’s csoportszinten átlagosan 7-8 százalékkal emelte a fizetéseket az utóbbi 12 hónapban. A fuvarozócég bevételei 15 százalékát fordítja bérekre.

Fotó: Kallus György / VG

A fluktuáció mértéke függ a munkakörtől. A Mol az IT mellett a villamosmérnöki, a gépészmérnöki, illetve a fizikai munkakörökbe talál az átlagosnál hosszabb idő alatt új kollégákat. Náluk a fluktuáció mindkét területen az átlagosnak mondható 2–6 százalék közötti. Juttatásokkal is próbálják erősíteni a munkatársak hűségét, ilyen a 850 ezer forintos egészségügyi szolgáltatáscsomag, valamint a 700 ezer forintos éves cafeteria, amelynek a jövője kérdésessé vált a szolgáltatást drasztikusan szűkítő parlamenti döntés miatt. A Richternél tavaly 7,5 százalékos volt a fluktuáció, 0,3 százalékponttal alacsonyabb a 2016-osnál, de magasabb a 2015-ös 6,6 százaléknál. A cég az üzleti tevékenységének bővülésével párhuzamosan növeli létszámát.

Tavaly 120 százalékkal több belépőnk volt, mint 2015-ben. Ebből az ötven év feletti új belépők aránya 5-ről 9 százalékra növekedett

– közölte Beke Zsuzsa, a társaság PR- és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője.

A Magyar Telekomnál az ügyfélszolgálati területen a legjelentősebb a munkaerőmozgás. Az álláspiac drasztikus beszűkülését munkatársaik átképzésével próbálják ellensúlyozni. Már nemcsak az állásportálokon hirdetnek, hanem a LinkedIn szakmai közösségépítő oldalt is aktívan használják. Az IT-szektorban tapasztalható ágazati szintű munkaerőhiányt a cég is megérzi.

A Waberer’snél a sofőrök között a legnagyobb – bár csökkenő ütemű – a fluktuáció. Előfordul, hogy egy-két hét alatt találnak új kollégákat, de a legösszetettebb munkaköröknél ez négy hónapot is igénybe vehet. A sofőrhiányt iparági szintű problémának tartják, szerintük egyszerűen csökken a szakma népszerűsége.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.