A tőzsdei cégek is kivétel nélkül megérzik az akuttá vált munkaerőhiányt:
mint körképünkből kiderül, elsősorban fizikai munkásokra, illetve informatikus szakemberekre van égető szükségük.
A lapunknak nyilatkozó tőzsdecégeknél átlagosan 5-8 százalékkal emelték a fizetéseket. A Mol a fizikai dolgozók alapbérét 8, a szellemi munkát végzőkét pedig átlagosan 5 százalékkal növelte. Év elején 5 százalékos általános béremelés volt a Magyar Telekomnál, ahol tavaly 19,5 milliárd forintot fordítottak személyi kiadásokra. Az OTP nem válaszolt a kérdéseinkre. A Waberer’s csoportszinten átlagosan 7-8 százalékkal emelte a fizetéseket az utóbbi 12 hónapban. A fuvarozócég bevételei 15 százalékát fordítja bérekre.
A fluktuáció mértéke függ a munkakörtől. A Mol az IT mellett a villamosmérnöki, a gépészmérnöki, illetve a fizikai munkakörökbe talál az átlagosnál hosszabb idő alatt új kollégákat. Náluk a fluktuáció mindkét területen az átlagosnak mondható 2–6 százalék közötti. Juttatásokkal is próbálják erősíteni a munkatársak hűségét, ilyen a 850 ezer forintos egészségügyi szolgáltatáscsomag, valamint a 700 ezer forintos éves cafeteria, amelynek a jövője kérdésessé vált a szolgáltatást drasztikusan szűkítő parlamenti döntés miatt. A Richternél tavaly 7,5 százalékos volt a fluktuáció, 0,3 százalékponttal alacsonyabb a 2016-osnál, de magasabb a 2015-ös 6,6 százaléknál. A cég az üzleti tevékenységének bővülésével párhuzamosan növeli létszámát.
Tavaly 120 százalékkal több belépőnk volt, mint 2015-ben. Ebből az ötven év feletti új belépők aránya 5-ről 9 százalékra növekedett
– közölte Beke Zsuzsa, a társaság PR- és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője.
A Magyar Telekomnál az ügyfélszolgálati területen a legjelentősebb a munkaerőmozgás. Az álláspiac drasztikus beszűkülését munkatársaik átképzésével próbálják ellensúlyozni. Már nemcsak az állásportálokon hirdetnek, hanem a LinkedIn szakmai közösségépítő oldalt is aktívan használják. Az IT-szektorban tapasztalható ágazati szintű munkaerőhiányt a cég is megérzi.
A Waberer’snél a sofőrök között a legnagyobb – bár csökkenő ütemű – a fluktuáció. Előfordul, hogy egy-két hét alatt találnak új kollégákat, de a legösszetettebb munkaköröknél ez négy hónapot is igénybe vehet. A sofőrhiányt iparági szintű problémának tartják, szerintük egyszerűen csökken a szakma népszerűsége.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.