BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kompromisszum született a NAFTA-ról

Washington gyorsan le akarja zárni a NAFTA-tárgyalásokat, hogy fő „ellenségére”, Kínára koncentrálhasson a kereskedelmi háborúzásban.

A vártnál korábban, már augusztus végén újrakezdődnek a kereskedelmi tárgyalások az Egyesült Államok és Kína között a feszültségek enyhítése érdekében – jelentette be tegnap a pekingi kereskedelmi tárca. Elemzők ugyan pozitívan értékelik ezt a fejleményt, óvnak azonban a túlzott derűlátástól, a megbeszéléseket ugyanis miniszterhelyettesi szinten folytatják majd, és azokon amerikai részről a pénzügyi tárca vesz részt, vagyis valószínűtlen, hogy áttörést érhetnek el a kérdések megoldásában.

Robert Lighthizer amerikai kereskedelmi képviselő később akar Kínára összpontosítani, mert előbb végeznie kell az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA) újratárgyalásával. Washington egyelőre külön egyeztet Mexikóval, és az idő mindkét felet sürgeti: Donald Trump a novemberi félidei kongresszusi választás előtt be akarja bizonyítani a választóinak, hogy az erős kéz politikája sikerre vezet, mexikói partnere pedig alá akarja írni az egyezményt, mielőtt december 1-jén átadja a hatalmat az utódjának.

A mexikói agavé ismét vámmentességet élvezhet
Fotó: AFP

Ehhez legalább az egyezménytervezetnek el kell készülnie augusztus 25-ig, az amerikai kormányzatnak ugyanis bármiféle szerződés aláírása előtt 90 nappal értesítenie kell a kongresszust.

A Politico megbízható forrásokból származó értesülése szerint mind a két fél tett engedményeket. Mexikó hajlandó elfogadni az amerikai követelések nagy részét az egyik legvitatottabb kérdésben, az autóipar területén. Washington szigorúan szabályozni akarja, hogy a gépjárműalkatrészek hány százalékának kell a NAFTA-országokból származnia ahhoz, hogy elkerüljék a vámokat.

Most 62,5 százalék az arány, ezt Washington eredetileg 85 százalékra akarta emelni, de májusban csökkentette a követelését 75 százalékra – azzal a feltétellel, hogy a kis teljesítményű autók 40, a kisteherautók 45 százalékát legalább 16 dolláros órabérért dolgozók állítják elő.

Mexikó állítólag elfogadta azt is, hogy az ágazatban felhasznált acél, alumínium és műanyag meghatározott százalékának a három tagországból kell származnia.

Washington cserébe hajlandó lemondani arról az ellentmondásos javaslatról, amely megkönnyítette volna az amerikai zöldség- és gyümölcstermelőknek, hogy versenyjogi eljárást kezdeményezzenek az olcsó mexikói szezonális termények miatt. Emellett belement abba is, hogy maradjanak meg az eredeti, 1994-ben aláírt egyezménynek a viták rendezését szabályozó rendelkezései. „Gyakorlatilag megvan az egyezség” – mondta a lapnak a név nélkül nyilatkozó forrás.

Ez azonban csak egy keretegyezmény, mert nyitva maradtak jelentős kérdések, amelyek közül a legfontosabb az úgynevezett megszüntetési záradék, vagyis az az amerikai követelés, hogy a szerződés automatikusan érvényét veszítse öt év után, ha a résztvevők nem döntenek a folytatás mellett. Erről nem is tárgyaltak az utóbbi időben, mert a lehetőséget Mexikó és Kanada is határozottan elutasítja.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.