Az Európai Unió kész eltörölni az összes amerikai ipari termékre, így az autókra kivetett vámokat, de kizárólag kölcsönösségi alapon – mondta csütörtökön az Európai Parlament illetékes bizottsága előtt Cecilia Malmström kereskedelmi biztos, aki szerint ez a megoldás gazdasági szempontból mindkét fél számára előnyös lenne.
A felvetés jóval messzebb megy annál, mint amiben Donald Trump és Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság (EB) elnöke júliusban megállapodott. Akkor ugyanis csak arról volt szó, hogy a cél a vámok, valamint egyéb korlátozások és támogatások megszüntetése az autóiparon kívüli árucikkek esetében.
A jövőbeni kereskedelmi megállapodásról már megkezdődtek a tárgyalások Brüsszel és Washington között, az első fordulót a múlt héten tartották az amerikai fővárosban. Ezen azonban az amerikai fél elutasította azt az európai javaslatot, hogy az autóiparra is terjedjenek ki a kedvezmények – emlékeztetett a Politico. Az EU-ban 10, az Egyesült Államokban 2,5 százalékos vámok terhelik a személyautó- és 25 százalékosak a kisteherautó-, valamint a pick-up-importot.
Hamarosan befejeződik azonban az amerikai kereskedelmi minisztérium vizsgálata, amelyet Trump rendelt el, hogy kiderüljön, nemzetbiztonsági kockázatot jelent-e az autóbehozatal, és ebben az esetben a személyautókat sújtó tarifákat is 25 százalékra emelik.
A tervezett megállapodás korlátozottabb lesz, mint a Transzatlanti Kereskedelmi és Befektetési Partnerség, amely Trump megválasztása után lekerült a napirendről, és a dolgok jelenlegi állása szerint nem terjed majd ki a mezőgazdaságra és a közbeszerzésekre – hangsúlyozta az uniós kereskedelmi biztos, aki reményét fejezte ki, hogy az EB ötéves mandátumának lejárta, 2019. október 31. előtt megszülethet a megegyezés.
Bár Washington és Brüsszel múlt hónapban tűzszünetet kötött a vámháborúban, ez eddig kivetett amerikai tarifák változatlanul érvényesek az európaiakra. A márciusban bevezetett 25 százalékos acélimportvámok alól szerdán három ország – Dél-Korea, Brazília és Argentína – kapott mentességet, utóbbi kikerült az alumíniumbehozatalra kivetett 10 százalékos tarifa hatálya alól is.
Az acélvámok politikai kérdéssé fajultak az Egyesült Államokban:
Elizabeth Warren massachusettsi demokrata szenátor politikai részrehajlással vádolja a kereskedelmi minisztériumot a mentességek megítélésében és elutasításában, és vizsgálatot követel az ügyben.
A Vox beszámolója szerint a politikust különösen a júliusi eset aggasztja, amikor az amerikai acélgyártók tiltakozása ellenére mentességet kapott az egyébként szankciókkal sújtott orosz Ruszal amerikai leányvállalata.
A kereskedelmi tárca több mint 37 ezer mentességi kérelmet kapott, amelyet a 130 fős stáb egyszerűen képtelen feldolgozni, így augusztus 20-ig mindössze 2871 esetben született döntés.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.