Decemberben, az egy évvel korábbihoz képest, 1,7 százalékkal nőttek a fogyasztói árak, míg novemberben 2,3 százalékos emelkedést mértek. Az előző hónaphoz képest 0,1 százalékkal kúsztak feljebb az árak.
Novemberben 2,3 százalékos volt az éves és 0,1 százalékos a havi fogyasztói infláció.
A gyakran változó energia- és élelmiszerárakat nem tartalmazó maginfláció éves összevetésben 1,5 százalék volt, havi szinten pedig 0,6 százalékra nőtt decemberben, a novemberi szinten 1,5 százalékos éves szintet követően, míg a havi adat változatlanságot jelzett.
Az uniós harmonizált fogyasztói árindex (HICP) decemberben 1,7 százalékkal emelkedett az előző év azonos hónapjához képest, havi összevetésben pedig 0,3 százalékkal nőtt. Novemberben az uniós harmonizált fogyasztói árindex éves összevetésben 2,2 százalékkal nőtt, havi szinten pedig 0,1 százalékkal.
Decemberben a lakhatási költségek (lakbér, víz, áram, gáz, fűtés) 1,9 százalékkal emelkedtek éves bázison, ezen belül a háztartások energiaszámlái 3,2 százalékkal nőttek.
Az élelmiszerek 1,0 százalékkal, az autók üzemanyaga 8,6 százalékkal, a szolgáltatások pedig 1,8 százalékkal drágultak.
A 2018-as év egészét tekintve a fogyasztói árak átlagosan 1,9 százalékkal emelkedtek, némileg gyorsult az ütem az előző évi 1,8 százalékhoz képest, ami alapvetően az energiaárak emelkedésének tudható be.
Az előző évhez képest 4,9 százalékkal drágult az energia, gyorsabban a 2017-ben mért 3,1 százalékhoz képest. A legnagyobb mértékben, 21,7 százalékkal a fűtőolaj drágult tavaly, de az üzemanyagok árának 7,8 százalékos emelkedése is jelentős. Az élelmiszerek a tavalyi év átlagában 2,5 százalékkal drágultak, a dohánytermékek 3,8 százalékkal, az alkoholos italok pedig 2,7 százalékkal. Az árukénál jóval mérsékeltebb, 1,5 százalékos ütemben emelkedtek a szolgáltatások árai.
Az euróövezet legnagyobb gazdaságának inflációs adatait nagy figyelem övezi, mert erős hatást gyakorol az Európai Központi Bank (EKB) monetáris politikájára.
Az EKB elsődleges célja az árstabilitás fenntartása, ennek jegyében arra törekszik, hogy az éves harmonizált fogyasztóiár-index középtávon 2 százalék alatt, ám ahhoz közeli értéken maradjon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.