Az importvámok bevezetése miatt 2 százalékkal csökkenne a járműexport
– mondta a Világgazdaságnak Matheika Zoltán, a Kopint-Tárki iparszakértője. A közúti járműveknek és alkatrészeiknek az Egyesült Államokba irányuló exportja a teljes közúti járműkivitel 3,6 százalékát tette ki 2018 első tizenegy hónapjában, amiből az következik, hogy a 25 százalékos vám érzékelhetetlen lenne a magyar külkereskedelem szempontjából.
A helyzet azonban ennél rosszabb is lehet, ugyanis az exportált járművek egy része közvetítő kivitel útján kerülhet az Egyesült Államokba, és ez jellemző az alkatrészkivitelre is. Németország teljes autóipari exportjának 12 százaléka megy az USA-ba, ha feltételezzük, hogy a Magyarországról Németországba irányuló kivitel ekkora aránnyal kerül viszontexportra, akkor a korábban említett 3,6 százalék nyolc százalékra ugrik. Matheika Zoltán hozzáfűzte:
ez még így sem jelez drasztikus csökkenést, hiszen a 25 százalékos vám nem lehetetleníti el a kereskedelmet, legfeljebb a termékek drágulásán keresztül csökkenti a keresletet.
A Magyarországon gyártott prémiummodelleket érintheti az importvám, de az autók túlnyomó többségét az európai piacon értékesítik – mondta a Világgazdaság kérdésére Várkonyi Gábor autóipari szakértő. Mivel az USA-ba exportált darabszám nem jelentős, ezért nem okoz nagy megingást, ha valamivel drágul a kivitel.
Rövid távon kedvezőtlen a magyar autóipari exportnak a britek távozása az Európai Unióból, viszont több autógyártó is elviszi a gyártását a szigetországból, ha ténylegesen megtörténik a Brexit – mutatott rá Várkonyi Gábor. A Honda, a Nissan és a Ford is megszüntetheti az Egyesült Királyságban lévő telephelyét,
a Kelet-Európában létesítendő új üzemekre pedig Magyarország is jó eséllyel pályázhat.
A teljes cikk a a Világgazdaság szerdai számában olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.