Februárban az indirekt adóktól szűrt maginfláció 0,2 százalékponttal, 3,2 százalékra emelkedett; a többi tartósabb inflációs tendenciákat megragadó mutató, a keresletérzékeny és a ritkán változó árú termékek inflációja is nőtt az előző hónaphoz képest 0,1, illetve 0,3 százalékponttal 3,1 és 3,6 százalékra – állapította meg a legfrissebb inflációs adatokat értékelő elemzésében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
A szolgáltatások inflációja is nőtt az előző hónaphoz képest – fűzték hozzá. Ezzel a jegybank által az inflációs alapfolyamatokat megragadni hivatott valamennyi alapmutató a 3,0 százalékos inflációs cél fölé emelkedett.
Piaci elemzők gyakran felidézik Nagy Mártonnak, az MNB alelnökének januári nyilatkozatát, amelyben kijelentette:
ha az adószűrt maginfláció 3 százalék fölé emelkedik, az a jegybanknak elegendő bizonyíték lenne arra, hogy meg kell kezdeni a monetáris politika normalizálását.
Az MNB emlékeztet,
az előző hónaphoz képest az infláció 0,4, a maginfláció 0,3 százalékponttal emelkedett. A maginfláció emelkedését főként a feldolgozott élelmiszerek és az iparcikkek inflációjának növekedése okozta.
Az infláció emelkedéséhez emellett a feldolgozatlan élelmiszerek és az üzemanyagárak változása is hozzájárult. Főként a friss zöldségek árainak növekedése miatt a feldolgozatlan élelmiszerek – szezonálisan igazított és adószűrt – árai emelkedtek, de a feldolgozott élelmiszerek árai is nőttek februárban.
Az iparcikkek szezonálisan igazított árai az előző hónaphoz képest enyhén emelkedtek. A tartós iparcikkek ára elsősorban a használt személygépkocsik, illetve a televízió árának mérséklődése nyomán enyhén csökkent, míg a nem tartós iparcikkeké nőtt.
A népegészségügyi termékadó év eleji emelése az alkoholmentes italok árindexének növekedését okozta.
A piaci szolgáltatások árai februárban összességében 0,5 százalékkal emelkedtek – jegyezte meg az MNB.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.