A vizsgált időszakban a SIM-kártyák száma gyakorlatilag nem változott (11 millió körüli). Folytatódott azonban a kártyák előfizetői típus szerinti átrendeződése, miszerint egyre többen választják az előfizetéses szolgáltatást a kártyás megoldás helyett. Az elmúlt három év alatt több mint négyszeresére nőtt a mobilinternet szolgáltatás adatforgalma, és a mobiltelefon hívásforgalma is jelentős mértékben bővült. Ennek döntő része 3G hálózaton zajlott, de míg 2015-ben a másik hányadot főleg a 2G jelentette, addig az időszak végére már a 4G is jelentős részt tett ki.
Jelentős különbségek láthatók az egy SIM-kártyára jutó havi átlagos forgalom tekintetében is, a tavalyi év végén tízszer többet telefonáltak az előfizetéses ügyfelek a kártyásoknál, a teljes hívásforgalomnak közel a 95 százalékát előfizetéses mobilról indították.
Egyre kevesebb vezetékes számot hívnak mobilról az ügyfelek, az indított hívások 94 százaléka mobil irányú.
Jelentős változás, hogy a nagyképernyős (tablet) szegmens SIM-kártya száma évek óta stagnál, az okostelefonok szegmense azonban rendkívüli erősödést mutat. Az összes mobilinternet kártyának már több mint a 90 százaléka okostelefonokban. Fontos viszont, hogy a nagyképernyős szegmens esetében az egységkártyára jutó havi adatforgalom még mindig több mint nyolcszorosa az okostelefonhoz képest. A teljes forgalom azonban nem változik a nagyképernyős szegmensben, tehát a vizsgált időszak végén is 37 százalék körül alakult.
Az NMHH 2015 közepéig közzétett havi gyorsjelentéseket a mobilpiacról, ennek megszűnése több okra vezethető vissza. Például önkéntes adatszolgáltatáson alapult, több módszertani probléma is felvetődött, és egy idő után a szolgáltatók úgy döntöttek, nem szeretnének tovább adatokat adni. A hatóság szerint azonban van igény arra, hogy legyen egy átfogó kép a mobilpiacról, így egy 2016-os törvénymódosítással megteremtették annak feltételét, hogy kérhessenek erre a célra adatokat, a szolgáltatóknak pedig kötelező legyen az adatközlés. A hatóság szabályozási igazgatója elmondta, a törvénymódosítással komoly tárgyalások kezdődtek a mobilszolgáltatókkal az adatközlés módjáról, hogy senki piaci érdekei se sérüljenek.
A nemrég véget ért tárgyalássorozat eredményeként továbbra sem lesznek gyorsjelentések – amellyel szemben egyébként a legnagyobb kritika az volt, hogy a szolgáltatók könnyebben tudtak reagálni egymás akcióira, és ez nem feltétlenül használt a piaci versenynek – hanem félévente publikálnak jelentést négy hónapos késleltetéssel a tárgyidőszakhoz képest. Ezzel kizárható, hogy egymás gyors piaci akcióira tudjanak reagálni a szolgáltatók a jelentés alapján.
A ma megjelenő új jelentéshez a három nagy mobilszolgáltatótól kért adatokat a hatóság, valamint a saját rádiótelefon hálózattal nem rendelkező 9 szolgáltatótól. Az adatszolgáltatás negyedévente rendszeresen meg fog történni, és a hatóság ezeket feldolgozva félévente fogja megjelentetni.
Az NMHH a tervei szerint a vezetékes és műsorszolgáltatás esetében is áttér majd erre a nagyobb időszakot átölelő jelentési rendszerre (ezeken a területeken jelenleg még gyorsjelentések vannak).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.