Juraj Chmiel, a Cseh Köztársaság budapesti nagykövete hangsúlyozta: Csehország tizedik legnagyobb kereskedelmi partnere Magyarország. Felhívta a figyelmet ugyanakkor arra, hogy az autóipar túlsúlya miatt mindkét ország gazdasága sebezhető.
Az autógyártás nem egyszerűen a gazdaság gerincét adja, hanem központi elem a cseh-magyar kétoldalú kereskedelemben is, részaránya meghaladja a húsz százalékot
- fogalmazott a nagykövet, hozzátéve, hogy ha az autóiparban lassulás következik be, azt a cseh-magyar kereskedelem jelentősen „megszenvedheti”.
Juraj Chmiel kiemelte a diverzifikáció fontosságát a kétoldalú kereskedelemben, megjegyezve, hogy vannak még lehetőségek az együttműködésben, a többi között a mesterséges intelligencia és a nanotechnológia területén, ahol a két országban dolgozó kutatók a világ legjobbjai közé tartoznak. Miklóssy Ferenc, a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke kiemelte: a V4-országok szoros politikai együttműködése a gazdaságban is egyre inkább érzékelhető. A visegrádi országok közül az elmúlt öt évben Magyarország kereskedelmi forgalma Csehországgal nőtt a legnagyobb mértékben. A kamara elnöke fontosnak nevezte cseh-magyar közös vállalatok létrehozását, olyan üzleti, vállalati együttműködések kiépítését, amelyek mindkét ország vállalkozóit, termékeit versenyképesebbé teszik a piacon. Kolozsvári István, a prágai magyar nagykövetség tanácsosa az MTI-nek elmondta: 2018-ban a cseh-magyar kereskedelmi forgalom 9,67 milliárd euró volt. Ennek a magyar export valamivel kevesebb, mint a felét adta. A magyar kivitel az utóbbi öt évben ötven százakkal emelkedett, tavaly például 350 millió euróval nőtt, és a várakozások szerint a két ország kereskedelmi forgalma idén meghaladja majd a 10 milliárd eurót.
A befektetésekről szólva közölte:
Csehországban a legjelentősebb magyar befektető a Mol, amely 315 benzinkúttal van jelen a cseh piacon, és további akvizíciókat is tervez.
A cseh cégek közül a mezőgazdaságban érdekelt Agrofert konszern és a Telenort felvásárló PPF Csoport a legnagyobb magyarországi befektető. Hozzátette: Magyarországnak Csehország a hatodik, Csehországnak pedig Magyarország a tizedik legfontosabb exportpiaca.
Kolozsvári István szerint a kis- és közepes vállalkozásoknak a többi között élelmiszeripari termékek és szolgáltatások terén komoly lehetőségeik vannak a csehországi piacon, ráadásul a cégeknek az ottani megjelenés jó ugródeszka lehet a németországi piacok felé is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.