Az Európai Unió nem hajlandó korlátozni az Egyesült Államokba irányuló autó- és alkatrészimportját, nem vállal önkéntes kvótákat – erről döntöttek a Bloomberg értesülése szerint a tagállamok kereskedelmi miniszterei. Az önkéntes exportkvótát a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) szabályai is tiltják, az EU-nak pedig határozott szándéka betartani az előírásokat. „Száz százalékban ellenezzük az ilyesmit” – mondta újságíróknak a brüsszeli ülés után Ann Linde svéd kereskedelmi miniszter.
Az esetleges „önként vállalt” kvóták ötletét Donald Trump vetette fel a minap.
Az amerikai elnök, bár szerinte nemzetbiztonsági veszély a külföldi autók importja, május 17-én 180 nappal elhalasztotta a döntést arról, hogy 25 százalékos vámot vessen-e ki rájuk. Washington már alkalmazta a kvótamódszert az új NAFTA megkötésekor is: az egyezmény szerint Mexikó és Kanada 1,8 helyett 2,6 millió személygépkocsit exportálhat az Egyesült Államokba vámmentesen.
(A kanadai export 1,8 millió darab, és szakértők szerint a kvótaszintet legalább egy évtizedig nem éri majd el, Mexikó pedig minden gépkocsitípust beleszámítva 2,57 millió darabot szállított tavaly északi szomszédjának.)
A kvótaügy elemzők szerint megfúrhatja az unió és az Egyesült Államok közötti kereskedelmi tárgyalásokat, és véget vethet a tavaly nyáron kötött tűzszünetnek. Pedig Cecilia Malmström kereskedelmi biztos szerint már értek el némi haladást a megfelelőségértékelés és a szabályozók összehangolása területén, ami elkerülhetővé tenné, hogy az iparcikkeket az Atlanti-óceán mindkét partján tesztelni kelljen. A biztonság kedvéért azonban az unió már összeállította annak a húszmilliárd euró értékű amerikai exportárunak a listáját, amelyet tarifákkal sújtanak majd válaszképpen az esetleges autóvámokra.
A teljes cikk a szerdai Világgazdaságban olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.