Nagyon sok olyan kérdéssel foglalkozik a Budapest 2020 mobilitási terv, amelyek már régóta mozgatják az ingatlanfejlesztők döntéseit, például telekvásárláskor. Ám elsietett lenne egy ilyen koncepcionális terv alapján konkrét fejlesztéseket indítani. A 4-es metróvonal esetében is sok idő telt el a koncepció megfogalmazásától a létesítmény átadásáig, és a pálya ki sem épült az eredetileg tervezett nyomvonal végéig.
– vázolta a fejlesztők megközelítését a Világgazdaságnak Borbély Gábor, a CBRE üzletfejlesztési és kutatási igazgatója. A közelmúltban szakmai egyeztetésre bocsátott elképzelésekben szereplő tervek többsége a múltbeli hiányosságok felszámolását célozza, ez üdvözlendő. Néhány eleme viszont csak felvetés, holott például a körvasútsori rozsdaövezet, a belvároson kívüli intermodális kerületi csomópontok és a tervezett új Duna-hidak esetében valósan lehet számolni a piac élénkülésével tízéves távlatban. Markáns változás várható az eddig alulhasznosított Duna menti rozsdaövezetekben is.
A legnagyobb ingatlanpiaci hatása a metróvonalak meghosszabbításának lehet, az újabb állomások növelhetik a bekapcsolt területek népszerűségét – közölte Nagygyörgy Tibor, a Biggeorge Property vezérigazgatója.
Mindez erősen hat majd a tömegközlekedésre, a parkolásra és a garázsok iránti igényre. Sok felvevőpontra lesz szükség az anyagban említett Kiss and Ride állomások mintájára.
Állami szinten is át kell gondolni, hogy a nagy fuvarszolgáltató cégek (Uber, Lyft) és az autógyártók most induló, hasonló kezdeményezéseit hogyan érdemes integrálni a hazai környezetbe, továbbá hogyan szabályozza és adóztassa majd meg ezeket állam. A szolgáltatások kitiltása (ahogyan az az Uberrel történt) lemaradást és elavult szolgáltatási színvonalat eredményez, ezért ez nem járható út – összegezte Nagygyörgy Tibor.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.