A Magyar Gumiabroncs Szövetség adatai szerint 2019 első kilenc hónapjában az Europool statisztikai kimutatásban szereplő gumiabroncs kategóriák eladásai vegyes képet mutatnak.
Két nagyobb csoportba szokás sorolni a gumiabroncsokat a felhasználási mód alapján – az egyik az úgynevezett Consumer, vagyis fogyasztói termékkör, a másik az ún. Commercial, vagyis kereskedelmi termékkör.
Az első csoportban a személygépkocsi gumiabroncsok értékesítése 1,1 százalékkal csökkent, a kisteherautó abroncsok értékesítése pedig 2,6 százalékkal esett vissza. Ugyanebbe a csoportba tartoznak az SUV vagy crossover (városi terepjáró) járművekre való gumiabroncsok is: ezek eladásai 4,4 százalékkal bővültek ugyan, de a növekedés dinamikája megtörni látszik a Szövetség tájékoztatása szerint. A motorkerékpárgumik eladásai 5,4 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest.
A Szövetség értékesítési adatai szerint a nehézgépjárművekre való gumiabroncsok szegmensében (Commercial termékkör) a teherautó- és autóbusz gumik értékesítésénél 9,6 százalékkal több fogyott az egy évvel korábbi mennyiséghez képest, viszont a földmunkagépekre való gumiabroncsok eladásaiban 35 százalékos visszaesés tapasztalható, míg a mezőgazdasági gépek gumiabroncsaiból 11 százalékkal kevesebbet szállítottak ki a magyar piacon.
A gumiabroncs kereskedelmi piacon az első három negyedév után nagyon vegyes adatokat látunk, ami egyértelműen jelzi, hogy nem csak a gyártói képviseletek, de a kereskedők is sokkal óvatosabbak az előző évekhez képest
– nyilatkozta a friss adatok alapján Hunyadi Szabolcs, a Magyar Gumiabroncs Szövetség elnöke.
„Míg a motorkerékpár- és teherautó gumik eladásainak növekedése bizakodásra adhatna okot akár a magánszektor, akár a kereskedelmi szektor kilátásaira vonatkozóan, addig a személyautógumik és mezőgazdasági járművek gumiabroncs eladásainak visszaesése óvatosságra inti a piacunk szereplőit” – tette hozzá a szövetség elnöke.
A gumiabroncs-értékesítések évszak szerinti bontását vizsgálva kitűnik, hogy a nyári gumik piaca 1,9 százalékkal csökkent az első kilenc hónapban, a téli gumik eladásai pedig 3,1 százalékkal estek vissza, miközben az utóbbi években igencsak népszerű négyévszakos abroncsok eladása újra óriási mértékben, 50,6 százalékkal nőtt – bár a szegmens részesedése még így is csak 4,5 százaléka a teljes magyarországi gumiabroncspiacnak.
A nyári gumiabroncs szezont lezártnak tekinthetjük, és ott egyértelműen megállapítható a visszaesés. A téligumik eladásai egyelőre 3 százalékos csökkenést mutatnak, ez az utolsó negyedévben még változhat. A magyar piac adatai valójában az európai számokra rímelnek, hiszen ott is 3 százalék feletti a gyártói kiszállítások visszaesése.
A magyar abroncspiac az elmúlt évek dinamikus bővülése után valószínűleg beáll egy stagnáló méretre, vagy akár némi csökkenés is bekövetkezhet
– mondta el Hunyadi Szabolcs.
A megtorpanás ellenére a gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata.
Az iparágban foglalkoztatottak száma folyamatosan nő, ez közvetlenül mintegy 6 ezer, közvetve pedig több mint 15 ezer fős létszámot jelent. A Magyar Gumiabroncs Szövetség becslése szerint a magyar gumiabroncs-iparág a GDP 1,5 százalékát állítja elő. Az iparág belföldi értékesítésének és exportjának értéke tavaly már meghaladta az 528 milliárd forintot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.