Eltérő adósbesorolásúak, mégis hasonló problémákkal küzdenek a kelet-közép-európai régió államai. A térség legnagyobb kockázata a német gépjárműipar gyengélkedése, az állami túlköltekezés és a termelékenység lassú emelkedése. A Fitch Ratings szuverén adósbesorolásokért felelős igazgatója, Arvind Ramakrishnan kérdésünkre hangsúlyozta: bár a régió kilátásai jók, kis késéssel az euróövezeti lassulás begyűrűzik a térségbe, és egyes országspecifikus kockázatok is ronthatják az államok megítélését.
Ramakrishnan szerint a régió egyik fő problémája, hogy a béremelkedés üteme meghaladja a termelékenység növekedését, s ez hosszú távon rontja a versenyképességet. Egyelőre a nyugati vállalatok próbálnak spórolni kelet-európai üzemeiknél, de ha a nominális bér növekedése a termelékenység javulása nélkül tovább gyorsul, akkor a nyugati cégek még keletebbre vihetik a termelést. „A munkavállalói hatékonyság növelése, a technológiai fejlesztések javítanák a termelékenységet, a munkaerő-bevándorlás pedig lassítaná a béremelkedést, így a két mutató jobban konvergálna egymással.”
A Fitch igazgatója hozzátette: hatalmas a régió kitettsége a német gépjárműiparnak, s csak idő kérdése, hogy a szektor lassulása mikor gyűrűzik be a térségbe. Hangsúlyozta: nemcsak az ágazat gyengélkedése, de a fejlődése is kockázatokkal teli. Az automatizálás és az elektromos autókra való átállás miatt nagy számban szűnhetnek meg munkahelyek, Ramakrishnan egyes országspecifikus problémákról is beszélt lapunknak. A régió vezető gazdasága, Lengyelország esetében kiemelte a költségvetési kiadások növekedését.
Mateusz Morawiecki kormányfő megígérte ugyan, hogy 2020-ban egyensúlyi költségvetésük lesz, de nem világos, hogyan tudják ezt teljesíteni.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatják
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.