BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétezer kereskedőt érint a különadó

A május 1-től hatályos kiskereskedelmi különadó 2,5, illetve 0,4 százalékos sávja együttesen is mindössze 25 cégre vonatkozik, a 0,1 százalékos kulcs viszont további 1900-ra.

Bár évről évre koncentrálódik a kiskereskedelem, a szektorban még mindig több mint 45 ezer aktív vállalkozás van, a május 1-től hatályos különadónak viszont várhatóan kevesebb mint kétezer alanya lesz – derült ki a Világgazdaság érdeklődésére az Opten által közölt adatokból.

Az ágazati teher mértéke megegyezik a 2010 és 2012 közötti különadóval: 500 millió és 30 milliárd forint nettó éves árbevétel között 0,1 százalék, 30-tól 100 milliárdig 0,4 százalék, 100 milliárd forint felett pedig 2,5 százalék.

A felső kategóriába a legutóbbi nyilvános, 2018-as árbevételi adatok szerint mindössze hét cég tartozik, hat külföldi hátterű élelmiszer-kiskereskedő hálózat és egy drogérialánc: a Tesco, a SPAR, a Lidl, az Auchan, a Penny Market, az Aldi, illetve a DM. A 30 és 100 milliárd forint közti sávba is csak 18-an tartoznak, igaz, itt már barkácsáruház, sportszerlánc és webáruház is felbukkan, mint például a Praktiker, a Decathlon és az Extreme Digital.

Fotó: Kallus György / VG

Az Opten adatai szerint 500 millió forint feletti, de 30 milliárd alatti forgalmat 1900-an érnek el, miközben csaknem 39 ezren nem érik el a különadó küszöbét, több mint 4600-an pedig nem rendelkeznek árbevételi adattal. Érdekesség, hogy a hét legnagyobb lánc összesített éves forgalma (2609 milliárd forint) meghaladta a több tízezer – 500 milliós bevétel alatti – kiskereskedő együttes értékesítését (2370 milliárd). Igaz, a foglalkoztatás terén mások az arányok: 49 ezer dolgozó a nagyoknál, 101 ezer a kicsiknél.

A statisztika kapcsán Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója is azt emelte ki a Világgazdaságnak, hogy az 500 milliós adóalap a többségnek továbbra is adómentességet biztosít. Úgy látja, természetes, hogy az online kereskedőkre is vonatkozik a különadó, hiszen egyrészt az e-kereskedelem éves alapon továbbra is 20-30 százalékos növekedésre képes, s a teljes forgalomból immár csaknem 7 százalékkal részesedik, másrészt a hagyományos értékesítők zöme ugyanúgy rendelkezik webes csatornával, de gyakran fel sem tünteti a bevételi részarányát.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.