Bár évről évre koncentrálódik a kiskereskedelem, a szektorban még mindig több mint 45 ezer aktív vállalkozás van, a május 1-től hatályos különadónak viszont várhatóan kevesebb mint kétezer alanya lesz – derült ki a Világgazdaság érdeklődésére az Opten által közölt adatokból.
Az ágazati teher mértéke megegyezik a 2010 és 2012 közötti különadóval: 500 millió és 30 milliárd forint nettó éves árbevétel között 0,1 százalék, 30-tól 100 milliárdig 0,4 százalék, 100 milliárd forint felett pedig 2,5 százalék.
A felső kategóriába a legutóbbi nyilvános, 2018-as árbevételi adatok szerint mindössze hét cég tartozik, hat külföldi hátterű élelmiszer-kiskereskedő hálózat és egy drogérialánc: a Tesco, a SPAR, a Lidl, az Auchan, a Penny Market, az Aldi, illetve a DM. A 30 és 100 milliárd forint közti sávba is csak 18-an tartoznak, igaz, itt már barkácsáruház, sportszerlánc és webáruház is felbukkan, mint például a Praktiker, a Decathlon és az Extreme Digital.
Az Opten adatai szerint 500 millió forint feletti, de 30 milliárd alatti forgalmat 1900-an érnek el, miközben csaknem 39 ezren nem érik el a különadó küszöbét, több mint 4600-an pedig nem rendelkeznek árbevételi adattal. Érdekesség, hogy a hét legnagyobb lánc összesített éves forgalma (2609 milliárd forint) meghaladta a több tízezer – 500 milliós bevétel alatti – kiskereskedő együttes értékesítését (2370 milliárd). Igaz, a foglalkoztatás terén mások az arányok: 49 ezer dolgozó a nagyoknál, 101 ezer a kicsiknél.
A statisztika kapcsán Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója is azt emelte ki a Világgazdaságnak, hogy az 500 milliós adóalap a többségnek továbbra is adómentességet biztosít. Úgy látja, természetes, hogy az online kereskedőkre is vonatkozik a különadó, hiszen egyrészt az e-kereskedelem éves alapon továbbra is 20-30 százalékos növekedésre képes, s a teljes forgalomból immár csaknem 7 százalékkal részesedik, másrészt a hagyományos értékesítők zöme ugyanúgy rendelkezik webes csatornával, de gyakran fel sem tünteti a bevételi részarányát.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.