A gazdasági újjáépítés folyamata várhatóan évekig eltart, egyes szektorok számára nehezebb lesz az út, és a sikerhez a fogyasztói bizalom visszaszerzésén keresztül vezet – mondták tegnapi videoprezentációjukban a McKinsey & Company nemzetközi vezetési tanácsadó szakértői.
Európa kilátásai pillanatnyilag gyengébbnek látszanak, mint Kínáé és az Egyesült Államoké, mert nagyobb a visszaesés és a félelem.
Itt várható a legkésőbbi visszatérés a járvány előtti gazdasági teljesítményhez, 2023 harmadik negyedévére. A gazdaság iránti fogyasztói bizalom az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Spanyolországban gyengült a múlt hónapban, a németeknél és az olaszoknál stabilizálódott, és csak Portugáliában javult valamelyest.
A hangulat az, ami számít, és ez most rosszabb Európában, mint az Egyesült Államokban és Kínában
– mondta Sebastian Stern, a McKinsey hamburgi szenior partnere. „Nemcsak a kilábalásra kell gondolni, hanem arra is, milyen lesz az európai gazdaság strukturális versenyképessége a válság után” – tette hozzá.
A sokk országonként, sőt régiónként is különböző mértékben érinti az egyes szektorokat, társadalmi csoportokat és korosztályokat, ezért a kormányoknak mélyreható helyi kárelemzésre lesz szükségük, és arra, hogy saját utakat találjanak.
Például Németországban a feldolgozóipart éri a legnagyobb csapás, a briteknél a kereskedelmet, a franciáknál az építőipart. A közös elem Európában, hogy a gazdasági visszaesést túlnyomóan a kereslet zuhanása okozza, és nehezebben fognak kikeveredni a kátyúból azok a szektorok, amelyek már korábban is strukturális problémákkal küszködtek, mint például az autóipar. Gyorsan magukhoz térhetnek a biztosítók, az energiaszektor vállalatai, a közszolgáltatók és az ingatlanszektor. A repülés, a szállásadás-vendéglátás és a feldolgozóipar különböző ágazatai strukturális átalakításokra és üzleti modelljük átgondolására kényszerülnek.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.