Európa-szerte esett tegnap a gépjárműipari vállalatok árfolyama a rossz tőzsdei hangulat és a borongós iparági kilátások miatt.
Németországban még viszonylag jobban tartotta magát a szektor,
Franciaországban viszont a Renault és a Peugeot is 6 százalék fölötti mínuszban volt napközben, az előbbi árfolyama 17,5, az utóbbié 11,3 euróra csökkent. Az árfolyamzuhanást segíthették az újautó-regisztrációról szóló, tegnap közzétett áprilisi adatok: a regisztrációk száma éves bázison 76 százalékkal csökkent az Európai Unióban. Az egyes országokat eltérően érintette az autóvásárlások megcsappanása: Németországban csak 61,1 százalékkal csökkent a volumen, Spanyolországban és Olaszországban viszont 95 százalék fölött volt a mínusz.
A járvány alaposan megtépázta az ágazati árfolyamokat, az Euro STOXX gépjárműipari indexe bő 30 százalékos esésben van év eleje óta, tegnap további 1,8 százalékos gyengüléssel 335 pontra ért. Igaz, az index ennél mélyebben is volt: március derekán, a pánikszerű eladási hullám idején hétéves negatív csúcsra, 255 pontra zuhant. A tőzsdemutató visszakapaszkodása ellenére a kilátások nem túl jók.
A német autóipar, amely az ország GDP-jének nagyjából 5 százalékát adja, egyelőre nem kap célzott ágazati támogatást.
Az egykor oly hatalmas Autóipari Szövetség (VDA), amely a 2008-as válság után sikerrel lobbizta ki a szektoriális ösztönzést, képtelen meggyőzni Angela Merkelt, hogy legyen az ágazat segítségére.
Pedig azt a német kabinet is tudja, hogy a szektor teljesítménye érdemben segíthetné a német gazdaság járvány utáni talpra állását. Azonban sok minden megváltozott a pénzügyi válság óta. Az autóipari kutatóintézet, a Center of Automotive Management igazgatója, Stefan Bratzel úgy fogalmazott: a dízelbotrány óta elveszett az iparág iránti bizalom, egy politikus gyakorlatilag nem tudja publikusan biztosítani a támogatásáról a szektort.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.