BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nincs mit kezdeni a kitermelt olajjal

Megteltek a szárazföldi tárolók. A tankerhajók veszteglése további költségeket is jelent, így a tengeri tárolás sem hatékony.

Több száz olajtárolásra használt óriási tankerhajó vesztegel jelenleg a világtengereken kedvezőbb piaci helyzetre várva: világszerte kezdenek megtelni a szárazföldi tárolók, és az alternatív helyek keresése kiterjedt a vizekre is – írja a Magyar Nemzet.

A tankerhajók tárolási célú használata azonban a sokszorosára emelte a költségeket, ami tovább nehezítette az olajárzuhanás miatt amúgy is válságban lévő ágazat helyzetét.

A lap szerint a legnagyobb bajban a kisebb, független cégek és az olyan olajtermelő országok vannak, mint az Egyesült Államok, Szaúd-Arábia vagy Oroszország.

Április végére az Egyesült Államok partjainál egy korábban soha nem látott flotta torlódott fel: több mint hetven nagy olajszállító tankerhajó várt a kikötőknél, vagy egyszerűen hetek óta a tengeren vesztegelt.

Mindez az elmúlt két hónap eseményeinek az eredménye – a világszerte kirobbant járvány megakasztotta a termelést és a fogyasztást is, ami rányomta a bélyegét az olajpiac egészére.

Ebben az évszázadban nem voltak még ennyire alacsonyak az olajárak, mint most, a kereslet visszaesése pedig a 2008–2009-es pénzügyi válság idején mért szintet is alulmúlta.

A világ legnagyobb olajtermelői azonban nem hagytak fel a termeléssel, sőt épp ellenkezőleg:

egy márciusban a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) és Oroszország között meghiúsult egyezség miatt Szaúd-Arábia tovább növelte az olajkitermelést.

Így kőolajból egyszerűen túl sok lett, a világ tárolói pedig szép lassan kezdtek megtelni.

A Goldman Sachs pénzügyi csoport 4,4 milliárd hordóra becsüli világszinten a tárolókapacitásokat – amíg április első napjaira a cég szerint ezek már 65 százalékban voltak feltöltve, április végére a kőolaj szintje a tárolókban már a 90 százalékot is elérte.

Így egyes elemzők szerint három-négy héten belül egyszerűen nem lesz hová tenni az olajat, és az olaj­piac még az eddiginél is komolyabb válságba kerül. Ezen valamelyest javított az olajtermelő országok áprilisi megegyezése, amelynek alapján május 1-jétől napi 9,7 millió hordóval csökkentették a termelést, de valójában ez sem oldotta meg a túltermelés problémáját.

Fotó: Aidan Cooney/US Coast Guard/AFP

A lehetőségek beszűkülésével az olajtermelők új tárolási alternatívák után néztek: barlangok, nem használt olajvezetékek vagy vasúti tartálykocsik is látókörükbe kerültek. Újabban egyre inkább terjed a nagy olajszállító hajók használata. Az úgynevezett szupertankerek a világ legnagyobb, ember alkotta szállítószerkezetei.

Egy ilyen hajó akár közel fél kilométeres hosszúságot is elérhet, és kétmillió hordó olaj szállítására képes. Világszerte mintegy nyolcszáz ilyen hajó készült, és a Bloomberg szerint ebből jelenleg legalább százat tárolásra használnak, de május végére ez a szám megduplázódhat.

Példátlan időket élünk most a tankerhajók történelmében, és bár a hírek leginkább a szupertankerekről szólnak, valójában a kisebb hajókat is ugyanígy tárolásra használják

– mondta Gregory Lewis szállítmányozási elemző a Reuters hírügynökségnek.

Becslések szerint jelenleg legalább 160-200 millió hordó kőolaj várja a vevőjét valahol a világtengereken hánykolódva. Utoljára 2009-ben volt példa hasonlóra, de akkor csak mintegy felét, százmillió hordó olajat tároltak a tartályhajók.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.