Kedvezőbb gazdasági folyamatok és bővülő költségvetési mozgástér – ezt támasztja alá az Állami Számvevőszék 2019. II. félévi költségvetési folyamatokról a Költségvetési Tanács (KT) számára készített elemzése.
Az ÁSZ elemzői rámutatnak: 2019-ben a gazdasági folyamatok a kormányzat által prognosztizáltnál is kedvezőbben alakultak,
ami mozgásteret teremtett egyes adók évközi mérséklésére, illetve kiadások növelésére.
Az intézkedések következtében a tervezettnél ugyan magasabb lett a költségvetési hiány és az államadósság, azonban az ezek mértékére vonatkozó törvényi előírások így is teljesültek.
A KT részére készített elemzés közzétételével az ÁSZ hozzájárul a 2021-es költségvetésről szóló, ezen a héten kezdődő parlamenti vitához.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) törvényben meghatározott feladata a jól irányított állam támogatása. Ennek érdekében az ÁSZ a jelentések mellett elemzéseket, tanulmányokat is készít. Elemzéseiben az ÁSZ nem megállapításokat tesz, hanem összefüggésekre, hatásokra világít rá, felhívja a figyelmet az adott területen jelentkező dilemmákra, kockázatokra, valamint bemutatja az eredményeket.
Az elemzés a 2019. évi, azon belül kiemelten a második félévi előzetes költségvetési és makrogazdasági adatok alapján értékeli a lezajlott folyamatoknak, illetve megtett intézkedéseknek a költségvetési célok elérésére gyakorolt hatását.
Bemutatja, hogy a költségvetés mely lényegesebb előirányzatai esetében következett be 2019. végére jelentős alul- vagy túlteljesülés, és ezek veszélyeztették-e a 2019. évi költségvetési hiánycél és az államadósság-szabály teljesülését.
A 2019. évi költségvetési törvényjavaslatot megalapozó makrogazdasági prognózis
4,1 százalékos gazdasági növekedéssel a bruttó állóeszköz-felhalmozás 7,5 százalékos és a háztartások fogyasztási kiadásának 4,8 százalékos emelkedésével számolt.
A foglalkoztatottság bővülését 1,5 százalékra,
a munkavállalói jövedelmek növekedését pedig 8,8 százalékra becsülte a prognózis.
Az ÁSZ elemzése rávilágít, hogy a makrogazdasági folyamatok még a vártnál is kedvezőbben alakultak: a hazai GDP növekedési üteme 0,8 százalékponttal, a bruttó állóeszköz-felhalmozás 7,8 százalékponttal, a háztartások fogyasztási kiadásainak növekedése pedig 0,2 százalékponttal haladta meg az előrejelzést.
A fogyasztás növekedésére pozitív hatással volt a bruttó bér- és keresettömeg tervezettet 3,2 százalékponttal meghaladó növekedése – mutatnak rá az ÁSZ elemzői.
Az előre jelzettnél dinamikusabb gazdasági növekedés következtében az adóbevételek a tervezettnél kedvezőbben alakultak, ami lehetőséget teremtett arra, hogy
évközi törvénymódosítások révén az állam az adóbevételek egy részéről lemondjon.
Többek közt csökkent a szociális hozzájárulási adó mértéke, illetve megszűnt az év végi feltöltési kötelezettség a társasági adónál. A vállalkozások adó- és adminisztrációs terhének mérséklése, az adóbeszedés hatékonyságának növelése, illetve az adórendszer egyszerűsítése hozzájárult a gazdaság fehérítéséhez, amely megjelent a gazdasági mutatók további javulásában, például a keresetek és a foglalkoztatottság növekedésében is.
Ennek alapján megállapítható, hogy 2019-ben is folytatódott a gazdaság fenntartható fehérítésének folyamata – húzzák alá az ÁSZ elemzői.
A tervezettet meghaladó bevételekre alapozva az év második felében a Kormány jelentős többletkiadásokról döntött.
Ennek következtében
az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi hiánya 22,1 sázalékkal (220,6 Mrd forinttal) meghaladta a költségvetési törvényben előirányzott mértéket.
A teljes kormányzati szektor uniós módszertan szerinti hiánya mérsékeltebben emelkedett, a GDP 2,0 százalékának megfelelő összegű lett.
Ez 0,2 százalékponttal magasabb a tervezettnél, azonban még így is 1 százalékponttal kisebb a Stabilitási törvényben előírt maximum 3 százaléknál.
Az államadósság is magasabb lett a tervezettnél. Az állam eladósodottságát jelző államadósság-mutató (az államadósság és a bruttó hazai termék hányadosa) azonban nem nőtt, sőt,
a GDP dinamikus növekedésének köszönhetően számottevően javult.
Az államadósság-mutató 2019. év végi mértéke 65,0 százalék lett, amely a 2018. évi államadósság-mutató értékénél 4,3 százalékponttal alacsonyabb. Így az államadósság-szabály 2019-ben teljesült – szögezik le az ÁSZ elemzői.
A 2019-es hiányt növelő évközi intézkedések értékelésénél azt is figyelembe kell venni, hogy
ezek egy része kedvezően érintette a 2020. évi költségvetést.
Például a társasági adó feltöltési kötelezettség 2019. évi megszüntetése hozzájárul a 2020. évi társasági adó-bevételek növekedéséhez, a 2020. évi kiadásokat pedig csökkenti az, hogy 2019-ben egyes kiadásokat előrehozott a kormányzat.A fogyasztáshoz kapcsolt és a lakossági adóknál a teljesítés meghaladta az eredeti előirányzatot.
A kedvező teljesítéshez mindegyik érintett adónemnél hozzájárultak a gazdaság fehérítését célzó intézkedések, illetve a vállalkozások és háztartások emelkedő jövedelme. A vállalkozások befizetéseinek volumene az évközi törvénymódosítások következtében – különösen a feltöltési kötelezettség megszüntetése miatt – elmaradt a tervezettől.
A költségvetés kiadásai közül az előirányzotthoz képest
jelentősen nőttek a felújítások, a beruházások és a személyi juttatások kiadásai.
Ez utóbbi emelkedésének hátterében alapvetően a közszférában végrehajtott béremelések, életpályamodellek bevezetése és megvalósítása állt – áll a Költségvetési Tanács számára készített számvevőszéki elemzésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.